Nathalie Briessinck in haar tuin in ‘s-Gravenwezel. Bij het tuinhok en niet aan de schandpaal. Daar is zeker ook geen reden toe na de positieve reacties op haar tweede roman. 

Nathalie Briessinck in haar tuin in ‘s-Gravenwezel. Bij het tuinhok en niet aan de schandpaal. Daar is zeker ook geen reden toe na de positieve reacties op haar tweede roman. © Jan Auman

Nathalie Briessinck met tweede roman meteen onderdak bij Vrijdag: “Ik vond het fijn om De Kaak in m’n boek te smokkelen”

Schilde, ’s-Gravenwezel -

Washington, New Haven, Moskou en Le Havre. Het zijn enkele plaatsen waar De Morsecode, de roman van Nathalie Briessinck zich afspeelt. Toch heeft de auteur uit ’s-Gravenwezel stiekem ook haar eigen gemeente in het boek gesmokkeld. Het is nog maar haar tweede roman. Toch heeft Uitgeverij Vrijdag Briessincks zoektocht naar de essentie van verbinding al meteen ingediend voor deelname aan de grote literatuurprijzen.

Jan Auman

Nathalie Briessinck (40) is zelf uitgever. Ze werkt als manager bij Acco, de uitgeverij die groeide uit een studentencoöperatie en vooral wetenschappelijke titels en cursussen verdeelt.

“Als schrijfster koester ik literaire ambities. Acco zou De Morsecode zelf dus nooit uitgeven”, weet Briessinck. “Gelukkig kon ik Rudy Van Schoonbeek van Uitgeverij Vrijdag overtuigen om mij een kans te geven. Ik bezorgde hem m’n eerste hoofdstukken en tot mijn eigen verrassing moedigde hij me aan om vooral verder schrijven. Eerder was mijn schrijfstijl in de smaak gevallen bij de jury van het Concours de la Francophonie, een uitloper van mijn studie Romaanse talen. Mijn eerste roman, een verhaal over een Antwerpse redersfamilie, gaf ik zelf uit. Best spannend. Maar met m’n tweede boek wilde ik hoger mikken.”

Morse

Samuel Morse (1791-1872).

Samuel Morse (1791-1872). © RR

Wanneer professor Morse via een koerier verneemt dat zijn vrouw ernstig ziek is, spoedt hij zich naar huis, maar daar kan hij enkel haar overlijden vaststellen. Dit spoort hem aan om de morsecode te ontwikkelen, zodat communicatie voortaan sneller kan. Op datzelfde moment in Rusland lijdt een jong meisje, Irina Ivanov, aan een mysterieuze ziekte, waardoor ze niet kan communiceren. Moeder Ivanov wil haar dochter laten portretteren voor het te laat is. In een café in Le Havre haken de verhalen in elkaar. Een wereldvondst zet de communicatie in gang. Maar dan slaat het noodlot toe. Er zijn schuldigen en onschuldigen. Kan de wereldbekende code bevrijding brengen?

“Ik wilde minder een portret van de wereldbekende uitvinder Morse schetsen, die in feite beeldend kunstenaar wilde worden, dan wel de link leggen tussen zijn tijdvak – de negentiende eeuw – en dat van ons op het vlak van communicatie. En hoe die met de tijd almaar sneller en vluchtiger is gaan verlopen”, aldus de auteur.

“In de tijd van Morse verliep een en ander via berichtjes in de krant, pamfletten aan de muur of berichten die door boodschappers van stad naar stad of te lande werden gebracht. Communicatie was minder snel maar doordacht en efficiënt, woorden mochten de tijd nemen om onderweg te zijn. Tot ze – zoals Morse ondervindt - plots te laat blijken.”

Verbinding

Het was daarvoor dat Samuel Morse zijn code ontwikkelde. “Maar zijn verhaal gaat over meer dan de baanbrekende code alleen”, vervolgt Briessinck. “Het gaat over een verbinding waarvan men dacht dat die verloren was. Het gaat over elkaar begrijpen: horen wat niet gezegd wordt, en authentiek communiceren. Dit verhaal brengt – wat ik het meest belangrijk vind - verbondenheid bij elkaar. Als schrijver vertaal ik een hedendaagse manier van denken, van coachen – zoals ik die bij Acco ook zelf toepas – naar een verhaal dat zich meer dan honderd jaar geleden afspeelt. Het is niet zo anders. Enkel de context is dat.”

Rudy Van Schoonbeek heeft de boodschap alleszins goed begrepen. De uitgever is niet de enige die gecharmeerd is door de tweede worp van Nathalie Briessinck. “Alles klopt in dit boek. Het verhaal, de schrijfstijl, de personages, de perspectieven waarin verteld wordt, historiek, romantiek, verbaal, non-verbaal, spanning… alles zit gewoon goed in deze roman”, aldus Alex’s Books and Socks, een online boekenrecensieplatform.

©  rr

Schandpaal

Briessinck beseft dat het allesbehalve evident is om als net geen debutante meteen genomineerd te worden voor de twee belangrijkste literatuurprijzen in ons taalgebied: Libris en De Boon, maar ze trekt zich op aan de zeshonderd exemplaren die ze al verkocht. Leesclubs weten haar ook te vinden voor voordrachten en gespreksavonden, waarvoor de schrijfster zelfs graag tot in West-Vlaanderen rijdt.

In Schilde was ze nog niet te gast in de bib, bij NEOS of andere cultuurverenigingen. Daar is nochtans naast de kwaliteit van de roman nog een goede reden voor. “In De Morsecode komt mijn eigen mooie gemeente ook voor, weliswaar vermomd als dorpje in de Franse Provence”, verklapt Briessinck de cameo.

“Ik las in het gemeentelijk informatieblad 2970 Info een artikel over de herkomst van de straatnaam De Kaak, hier aan de Delhaize in ’s-Gravenwezel. Het was de plaats waar dorpsbewoners die wat hadden uitgestoken letterlijk te kijk werden gezet om bespot te worden. Een schandpaal. Het nog actuele gezegde ‘aan de kaak stellen’ verwijst daar naar. Wel, Schildenaren zullen in mijn boek ook hun Kaak tegenkomen. Ik vind dat wel een fijn detail.”

De Morsecode door Nathalie Briessinck Uitgeverij Vrijdag, telt 304 blz. en kost 22,5 euro.
Naast heel wat andere plekken op de wereldbol, duikt ook ‘s-Gravenwezel op in ‘De Morsecode’.

Naast heel wat andere plekken op de wereldbol, duikt ook ‘s-Gravenwezel op in ‘De Morsecode’. © JAA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio