Mobiliteitsdeskundige Dirk Lauwers pleit voor een nieuw genuanceerd advies van de politie op basis van de ongevallencijfers op de Turnhoutsebaan.. 

Mobiliteitsdeskundige Dirk Lauwers pleit voor een nieuw genuanceerd advies van de politie op basis van de ongevallencijfers op de Turnhoutsebaan.. © Patrick De Roo

Mobiliteitsdeskundige kritisch over advies politie over Turnhoutsebaan: “Ik vrees dat politie zich heeft laten gebruiken”

Antwerpen -

Mobiliteitsdeskundige van de Universiteit Antwerpen Dirk Lauwers is zeer scherp voor het negatieve advies van de politie over de mogelijke komst van een fietsstraat op de Turnhoutsebaan in Borgerhout. In een analyse van dit advies botst hij op heel wat tekortkomingen. “Het lijkt eerder een politieke beschouwing, dan een echt advies van de politie”, zegt Lauwers.

LEES OOK. Helft verkeersslachtoffers op Turnhoutsebaan is fietser: “Dat iedere twee weken iemand gewond geraakt is onaanvaardbaar”

LEES OOK. Antwerpse politie negatief over fietsstraat in Turnhoutsebaan: “Verkeerssituatie met schijnveiligheid”

LEES OOK. Drastische ingreep op Turnhoutsebaan: drukke verkeersas wordt fietsstraat met zone 30

Lauwers is als mobiliteitsdeskundige actief bij het burgerinitiatief Pak ze aan, Turnhoutsebaan. Hij is verbaasd dat de Antwerpse politie begin oktober een negatief advies gaf aan de inrichting van een zone 30 en fietsstraat op de Turnhoutsebaan. Ingrepen die Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil invoeren om de verkeersveiligheid daar te verhogen. Alleen stelt de politie in haar advies dat deze ingrepen voor een schijnveiligheid zullen zorgen en omschreef ze als ‘verfpotmaatregelen’.

In de eerste zin van uw analyse schrijft u: je kan niet meer rekenen op de politie. Dat is wel zeer scherp?

Dirk Lauwers: Omdat in het advies aan een aantal belangrijke aspecten gewoon wordt voorbijgegaan en de opstellers zeer selectief zijn in hun aanbevelingen. Zo zeggen ze dat er meer laad- en loszones moeten komen en meer handhaving. Dat klopt ook, maar dat zit nu juist mee in het voorstel van de minister. Het is merkwaardig dat dit advies niet vertrekt van de ongevallenstatistieken. Bij eerdere adviezen en audits van de Antwerpse verkeerspolitie gebeurde dat wel. Het advies over de Turnhoutsebaan bevestigt dat met 30 kilometer per uur de verkeersveiligheid toeneemt, maar daarna volgen alleen bezwaren tegen deze ingreep. Er wordt gewezen op het risico op sluipverkeer, maar dat is er nu ook al. Dat is dus een nepargument. Het advies is geen solide basis voor het Antwerpse schepencollege om zelf een advies op te baseren.

Waarom zou de politie volgens u dan zo’n advies afleveren?

De minister wil haar voorstellen voor de Turnhoutsebaan er echt doorduwen om zo de verkeersveiligheid te verhogen. Blijkbaar wou het stadsbestuur daar snel op reageren en keek het in de richting van de politie. Dit negatieve advies kwam er dus binnen een politieke context. Het moet ervoor zorgen dat de minister haar plannen zou opbergen. Merkwaardig is dat Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis spreekt van ‘verfpotmaatregelen’ en dat die term dan later ook in het advies van de politie staat. Mijn vrees is dat de politie zich dus heeft laten gebruiken.

Heeft u daar harde aanwijzingen voor?

Die heb ik niet. Ik heb alleen een sterk vermoeden op basis van wat ik lees in het negatieve advies. Was de verkeerspolitie wel betrokken? Het advies beantwoordt inhoudelijk niet aan de rapporten die ik van de verkeerspolitie gewend ben.

Als er een zwaar ongeval zou plaatsvinden in de toekomstige fietsstraat op de Turnhoutsebaan dan zouden burgemeester Bart De Wever (N-VA) en schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) heel wat kritiek krijgen omdat ze het advies van de politie niet hebben gevolgd.

Maar nu al blijkt dat in Borgerhout op de Turnhoutsebaan de meeste verkeersongevallen gebeuren. Dat de helft van de gekwetsten fietsers zijn en dit vooral door aanrijdingen met wagens. Niets doen eist vandaag al verkeersslachtoffers. Gaan we dit nog vijf jaar laten gebeuren tot aan de heraanleg? Het schepencollege hoort een genuanceerd advies te krijgen van de politie op basis van ongevallencijfers. Daarvoor moeten onder meer de verkeerspolitie en Fietsberaad Vlaanderen samenzitten.

Woordvoerder burgemeester Bart De Wever: “Jammer dat Lauwers zich in laatdunkende termen uitspreekt over verkeerspolitie”


De politie wenst zelf inhoudelijk niet te reageren op de analyse door Lauwers, maar Antwerps burgemeester Bart De Wever wel.

“Het is jammer dat professor Lauwers zich in laatdunkende termen uitspreekt over de expertise van de verkeerspolitie”, zegt Johan Vermant, woordvoerder van de burgemeester. “Het rapport, met een negatief advies voor de maatregelen van de minister, is mee het resultaat van de ervaringen van een jarenlange versterkte handhaving op de Turnhoutsebaan.”

“Handhaving zonder ingrijpende infrastructurele maatregelen levert niets op. Verfpotmaatregelen volstaan niet en creëren geen veiligheid. Inmiddels heeft het college wel al een parallelle verbindingsas voor fietsers gerealiseerd in een zone 30. Het bestuursakkoord is duidelijk dat een volledige heraanleg van de gewestweg nodig is, mét een volwaardig fietspad. Wat dat betreft kunnen we het alleen eens zijn met Lauwers: het is erg dat dat nog vijf jaar op zich zou laten wachten.”   

Sacha Van Wiele

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio