©  Nattida-Jayne Kanyachalao

Bob-campagne kiest voor nieuwe slogan, nieuwe ambassadeur, en filmpjes op TikTok

“Deze keer ben ik Bob!” Dat is de slogan van de nieuwe Bob-campagne. Om mensen ervan bewust te maken dat er nog te veel ongevallen onder invloed van alcohol gebeuren, wil de campagne iedereen op zijn eigen verantwoordelijkheid wijzen en engageren om de rol van Bob op zich te nemen. De campagne start vrijdagavond en loopt nog tot 31 januari 2021.

dvtBron: Belga

In ons land gebeuren nog elke dag gemiddeld 12 ongevallen met een bestuurder onder invloed van alcohol, om de twee uur dus. Op nieuwjaarsdag zijn er dat er zelfs gemiddeld 26, wat gelijk staat aan één op drie van de ongevallen met gewonden die dag. Het is bovendien opvallend dat in 2020 bijna de helft van de ongevallen met een bestuurder invloed een enkelzijdig ongeval is, waarbij geen tegenpartij is betrokken.

De nieuwe Bob-camapgne vraagt via een radiospot en video’s op sociale media dat elke bestuurder spontaan zijn engagement opneemt en zegt: Deze keer ben ik Bob! Voor het eerst wordt de campagne ook via het medium TikTok verspreid, om zo de jongere doelgroepen aan te spreken. Verkeersinstituut Vias benadrukt samen met haar partners vzw Belgische Brouwers, Assuralia en de federale en lokale politie dat op voorhand afspraken maken essentieel is.

Controles

“De bestuurder moet zich ervan bewust zijn dat hij of zij op elk moment en op elke locatie gecontroleerd kan worden”, vertelt Michaël Jonniaux, Korpschef van de lokale Brusselse politiezone Montgomery.

Ondanks de gezondheidscrisis zullen mensen toch samenkomen voor de feestdagen en ook in de periode na nieuwjaar. Van 21 tot 24 januari wordt er daarom een alcoholvrij weekend gehouden met extra Bob-controles. De politie waarschuwt dat de controles zich ook richten op andere fenomenen, zoals rijden onder invloed van drugs, gsm-gebruik achter het stuur of het niet-dragen van de veiligheidsgordel.

“We zijn overtuigd van het belang van preventie en handhaving voor de verkeersveiligheid. Nieuwe fenomenen zoals lachgas duiken op, maar het probleem van rijden onder invloed van alcohol blijft bestaan”, zegt Koen Ricour, directeur Federale Wegpolitie.

Zanger Joris Van Rossem, beter gekend als Metejoor, is dit jaar ambassadeur van de Bob-campagne. Hij twijfelde geen moment, want 11 jaar geleden werd een vriend van hem aangereden door een dronken chauffeur en zo raakte de man voor het leven verlamd. Metejoor neemt zelf zijn engagement, want via een wedstrijd kan je hem een avond als Bob winnen.