De laadpaal met twee laadpunten aan het gemeentehuis. 

De laadpaal met twee laadpunten aan het gemeentehuis. © Aartselaar

Plaats (en geld) gezocht voor honderdvijftig laadpunten in Aartselaar

Aartselaar -

Afgelopen gemeenteraad interpelleerde Kris Wils (NAP) het schepencollege over het aantal en de plaatsing van laadpalen in de gemeente. Volgens hem telt de gemeente momenteel zes palen waar het er volgens hem 150 moeten zijn.

Aanleiding voor de discussie over laadpalen was het debat in de Verkeerscel over de mogelijkheid om een kabel over de straat tot aan een laadpunt te mogen leggen. “We worden aangemaand om elektrisch te rijden, maar dan moeten we uiteraard onze wagens ook kunnen opladen”, zegt Wils. “De persoon die hierover een vraag stelde heeft geen oprit of garage waardoor die afhankelijk is van een publieke laadpaal. Maar we hebben er amper zes en dat zouden er 150 moeten worden.”

Milieuschepen Hans Cops (Groen) antwoordde dat hierover nog heel veel onduidelijkheid bestaat. “Volgens de ambities van de Vlaamse overheid moeten we tegen 2030 een laadpunt per honderd inwoners voorzien. Dat zijn geen palen maar punten. Een klassieke laadpaal telt twee aansluitingen en een snellader staat gelijk aan vijf punten. Hoeveel laadpalen en waar ze kunnen komen, wordt op dit moment in kaart gebracht.”

Financiering

Een van de zes Aartselaarse laadpalen.

Een van de zes Aartselaarse laadpalen. © Aartselaar

De schepen verwacht eerstdaags al meer duidelijkheid over de plaats alsook over een eventuele financiering. “Een deel van die financiering kan komen via fondsen van het Lokaal Klimaat- en Energiepact. Momenteel zijn we met een aantal gemeenten van de Hekla-zone in overleg over die laadinfrastructuur en dan vooral de reglementering die daarbij nodig is. Maar het is duidelijk dat we geen laadkabels over voetpaden of straten willen. Ook niet als zij onder matten of in kabelgoten liggen.”

Proactief te werk gaan

De schepen beloofde in afwachting van de mogelijkheden al wel proactief te werk te gaan. “Samen met de technische dienst en de diensten mobiliteit en milieu gaan we na in welke buurten of straten de nood aan publieke laadpalen het hoogst is. In overleg met Fluvius kunnen we daarna zien of de infrastructuur van het elektriciteitsnet geschikt is. Bij grote bouw- en wegenwerken zullen we ook al de aansluitmogelijkheden voor de toekomst voorzien.”  

MEER OVER

CITTA

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio