Stad lanceert campagne die jongeren moet helpen om te reageren op seksuele intimidatie

Antwerpen -

Hoe kan je als omstaander het best reageren als je getuige bent van seksueel grensoverschrijdend gedrag? Met een gerichte campagne naar jongeren toe beantwoordt de stad die vraag. Want ook in Antwerpen worden jongeren vaak geconfronteerd met seksuele intimidatie.

Elien Van Wynsberghe

91% van de meisjes en 28% van de jongens tussen 15 en 24 jaar in Antwerpen, Brussel en Charleroi ervaarden al seksueel grensoverschrijdend gedrag, zo blijkt uit het Safer Cities Rapport 2019 van Plan International. Het gaat dan onder andere over nafluiten op straat, opmerkingen over het uiterlijk, langdurig aanstaren of ongewenste aanrakingen. Nog uit dat rapport blijkt dat slechts 3% van de bevraagde Antwerpse slachtoffers hulp kreeg van omstaanders. “Een groot verschil met Brussel, waar dat 30% is”, zegt Lies Michiels van de Antwerpse Dienst Gelijke Kansen. “Maar daar lopen al veel langer verschillende campagnes rond het thema.”

“De meeste jongeren keuren intimiderend gedrag af, maar weten niet hoe ze er gepast op moeten reageren als ze er getuige van zijn”, zegt schepen van Gelijke Kansen Karim Bachar (Vooruit). “Of ze willen wel ingrijpen, maar zijn bang om zelf slachtoffer te worden. We bieden hen nu de handvatten aan om dit wel te kunnen en te durven.”

Via een communicatiecampagne krijgen jongeren nu informatie en tips over vijf manieren om te reageren op seksuele intimidatie. De stad bouwt hiermee verder op de vijf A’s die Sensoa vzw recent lanceerde met de campagne #WijGrijpenIn: Anderen betrekken, Afleiding creëren, Afzonderen, Aanspreken en Aanwezig blijven.

“Er heerst nog altijd een taboe rond seksuele intimidatie”, zegt Fatima Nassiri (28), medewerkster bij jongerenorganisatie Kras Sport die meewerkte aan het project. “Vooraleer ik mee in dit project stapte, had ik geen idee wat je kon doen als je zo’n grensoverschrijdend gedrag ziet gebeuren. Ik vind het heel goed dat de stad haar schouders onder dit probleem zet. Nafluiten, ongewenste aanrakingen: ik heb dat zelf ook al meegemaakt. Ik ben altijd voor mezelf opgekomen, maar het is toch beter wanneer er iemand in je omgeving mee ingrijpt.”

Fatima Nassiri van jeugdorganisatie Kras Sport werkte mee aan het project. Nattida-Jayne Kanyachalao

Fatima Nassiri van jeugdorganisatie Kras Sport werkte mee aan het project. Nattida-Jayne Kanyachalao

Sociale media en affiches

Vijf video’s tonen jongeren hoe ze die A’s kunnen gebruiken om intimiderend gedrag te stoppen, de escalatie te vermijden en het slachtoffer te ondersteunen. Er worden ook affiches verspreid via jeugdlocaties, horeca en onderwijsinstellingen. “Door met deze campagne te focussen op omstaanders, bereik je iedereen”, legt Lies Michiels uit. “We dragen een positieve, verbindende boodschap uit waarmee we willen bouwen aan een stad waar iedereen zichzelf kan zijn en waar iedereen zich veilig voelt. De reden dat we ons specifiek op jongeren richten, is omdat zij een risicogroep vormen.”

De video’s worden verspreid via sociale mediakanalen. Er worden ook influencers ingeschakeld om de content te delen. Om het probleem op lange termijn aan te pakken en het taboe errond te doorbreken, werd ook een vormingsaanbod uitgewerkt op maat van jongeren en jeugdorganisaties. De stad werkte daarvoor samen met Sensoa en jongerenexpertise-organisatie Pimento.

Eén van de affiches die wordt verspreid.

Eén van de affiches die wordt verspreid. © Stad Antwerpen

Meer info: www.allemaalantwerpenaar.be.

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio