Na 125 jaar staat ‘De faam’ terug op zijn eresokkel voor het museum.  

Na 125 jaar staat ‘De faam’ terug op zijn eresokkel voor het museum.  ©  Anne-Sofie Nédée

Een impressie van de toekomstige museumtuin. 

Een impressie van de toekomstige museumtuin. ©  Team Van Meer

1 / 2
thumbnail: Na 125 jaar staat ‘De faam’ terug op zijn eresokkel voor het museum.  
thumbnail: Een impressie van de toekomstige museumtuin. 

Verbannen ‘De Faam’ krijgt ereplaats terug aan trap Museum voor Schone Kunsten

Antwerpen -

Sinds deze week staat De Faam van Léon Mignon weer op zijn postament aan de trap van het Museum voor Schone Kunsten. De sculptuur was daar ooit voor bestemd, maar werd verbannen. Tegen de heropening van het museum op 25 september 2022 zal De Faam een hedendaags beeld als tegenhanger krijgen.

Frank Heirman,

De jonge, 19de-eeuwse Antwerpse architecten Jan Jacob Winders en Frans Van Dijck hadden in hun winnend ontwerp voor het Museum voor Schone Kunsten beelden voorzien. Op het dak en op twee eresokkels links en rechts van de hoofdingang zouden sculpturen komen die respectievelijk de Triomf, de Faam en het Genie van de kunsten zouden symboliseren.

De integratie van de beelden verliep moeizaam, om niet te zeggen dramatisch, zeer tot ontevredenheid van de architecten. Bij de inhuldiging van het gebouw in 1890 was er van de sculpturen geen spoor.

De zegewagens met paarden van Thomas Vinçotte die De Triomf van de Kunsten symboliseerden, zouden pas in 1905 op het dak gehesen worden. Enkele jaren eerder was De Faam van de Kunst van Léon Mignon op het rechtse postament naast de monumentale trap geplaatst, maar in 1905 was het daar alweer verdwenen.

Het museum rond 1901. De Faam van Mignon staat eenzaam op zijn sokkel. Het Genie van Fabri voor de andere sokkel zou nooit gemaakt worden.

Het museum rond 1901. De Faam van Mignon staat eenzaam op zijn sokkel. Het Genie van Fabri voor de andere sokkel zou nooit gemaakt worden. ©  RR

Dat was vooral de schuld van tegenhanger Het Genie van de Kunsten door Robert Fabri. Jury en stadsbestuur zagen diens ontwerp niet zitten en zouden het nooit laten uitvoeren. Omdat de symmetrie van de trappartij doorbroken was, kon De Faam er niet blijven staan in zijn eentje.

Anthony Van Dyck

Daarom besliste het stadsbestuur het beeld te verbannen naar de achterkant van het museum, waar het op een nieuwe sokkel werd herdoopt als Hulde aan Anthony Van Dyck. Met die schilder had het ontwerp in oorsprong niets te maken. Het stelt de antieke godin Fama voor met bazuin in het gezelschap van een naakte jongeling.

De lijdensweg van het beeld kreeg in 2010 nog een vervolg, toen het opnieuw moest plaatsruimen. Deze keer was het de schuld van het monument voor Willem van Oranje dat het hele plantsoen aan de achterzijde van het museum inpalmde.

Eind goed al goed voor De Faam want sinds deze week staat de bronzen sculptuur weer te schitteren op de plek waarvoor ze 125 jaar geleden bestemd was. Het beeld kreeg inmiddels een grondige restauratie, net zoals het geval was met de Triomf van Vinçotte. Als pendant van De Faam zal er tegen 25 september 2022, wanneer het museum na twaalf jaar weer opengaat, een hedendaags beeld onthuld worden.

Museumtuin

In de tuin rond en achter het museum zullen volgend jaar nog veel meer beelden geïntegreerd worden, zowel stukken uit de eigen collectie van het KMSKA als nieuwe bruiklenen. Het is immers de bedoeling dat de museumtuin de eerste museumzaal wordt.

De museumtuin in wording aan de kant van de Beeldhouwersstraat. 

De museumtuin in wording aan de kant van de Beeldhouwersstraat.  ©  FH

De werkzaamheden in de tuin, waarvoor vijftien maanden zijn uitgetrokken, zitten op schema. Aan de kant van de Beeldhouwersstraat werden de wandelpaden al aangelegd zodat buurtbewoners al inzicht krijgen in de structuur van de plantsoenen. Als finishing touch komt er nieuw meubilair, wordt het originele hekwerk gerestaureerd en worden de zijgevels van het museum ’s avonds uitgelicht.

Ontwerper Team Van Meer ziet de museumtuin als rust- en ontmoetingsplek voor de hele buurt.