De Turnhoutsebaan is een gevaarlijke plek voor fietsers. 

De Turnhoutsebaan is een gevaarlijke plek voor fietsers. © Patrick De Roo

Helft verkeersslachtoffers op Turnhoutsebaan is fietser: “Dat iedere twee weken iemand gewond geraakt is onaanvaardbaar”

Borgerhout -

In de Turnhoutsebaan in Borgerhout vallen er tussen 2016 en vorig jaar 167 verkeersslachtoffers met letsel. De helft van deze slachtoffers is een fietser. Bij die ongevallen raakt een fietsers vooral gewond door een openslaande portiek (32 ongevallen) of een voorbijrijdende wagen (15 ongevallen). “Dat hier elke twee weken iemand gewond raakt, is onaanvaardbaar”, zegt Borgerhouts districtsburgemeester Marij Preneel (Groen).

Sacha Van Wiele

LEES OOK: Drastische ingreep op Turnhoutsebaan: drukke verkeersas wordt fietsstraat met zone 30

LEES OOK: Open Vld-schepen Marinower gaat in tegen coalitiepartners en blijft wel achter fietsstraat Turnhoutsebaan staan: “Dit zijn géén verfpotmaatregelen”

De ongevallencijfers op de Turnhoutsebaan tussen de Kerkstraat en de Stenenbrug komen van de Antwerpse verkeerspolitie. Ze zijn opgevraagd door Groen-gemeenteraadslid Niel Staes.

Van de 167 verkeersongevallen met letsel de afgelopen vijf jaar zijn er 86 ongevallen waarbij een fietser is betrokken. In 64 gevallen gaat het om een aanrijding tussen een fietser en een personenwagen. Openslaande portieken en voorbijstekende wagens zijn de belangrijkste oorzaken. Daarnaast zijn er nog kop-staartaanrijdingen of botsingen met wagens die in of uit een parkeerplaats rijden. Bij de vijf ongevallen waarbij minstens één van de betrokkenen zwaargewond is geraakt, gaat het eenmaal om een aanrijding met een voetganger, tweemaal met een personenwagen en tweemaal met een bus.

In de audits rond verkeersveiligheid in Borgerhout in 2019 en 2020 prijkt de Turnhoutsebaan bovenaan als het om letselongevallen gaat in het Borgerhoutse verkeer.

“Dat hier elke twee weken iemand gewond geraakt, is onaanvaardbaar”, zegt Preneel (Groen) vast. ”Deze nieuwe cijfers bevestigen nogmaals de nood aan dringende en structurele ingrepen.”

Marij Preneel.

Marij Preneel. © Jan Van der Perre

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) wil daarom een zone 30 en een fietsstraat inrichten in de Turnhoutsebaan. Alleen botst dit op weerstand bij twee coalitiepartners in het stadsbestuur: N-VA en Vooruit. Beiden vrezen dat de ingrepen juist tot meer verkeersonveiligheid zal leiden. Op de collegetafel ligt een negatief advies, maar het is nog niet goedgekeurd omdat Open Vld-schepen Claude Marinower een positief advies wil geven.

“Het is onbegrijpelijk dat schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) deze kans om de verkeersveiligheid te verhogen niet met beide handen grijpt”, zegt Staes.

Niel Staes.

Niel Staes. © Dirk Kerstens

Districtsburgemeester Preneel treedt hem bij. “Een fietsstraat met een snelheidsverlaging naar 30 kilometer per uur zou een goed onderdeel zijn van een nieuwe aanpak. Zorg ook voor een strenge handhaving, duidelijke laad- en loszones en een breder plan om ervoor te zorgen dat er veel minder auto’s en vrachtwagens via de Turnhoutsebaan naar het stadscentrum rijden”, zegt Preneel.

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio