© RTV

Eerste gerecycleerd beton op grote schaal is voor bouw Mechelse woonwijk

Mechelen, Sint-Katelijne-Waver -

Jacobs Beton uit Sint-Katelijne-Waver heeft groen licht gekregen om op grote schaal gerecycleerd beton te produceren. De eerste vijfduizend kubieke meter van dat groene beton is bestemd voor de bouw van de nieuwe Mechelse woonwijk Komet. “Dit is een primeur voor ons land én een gamechanger”, zegt bestuurder Kurt Jacobs.

Sven Van Haezendonck

Revive, de projectontwikkelaar achter Komet, maakte zich enkele jaren al sterk de duurzaamste woonwijk van Mechelen te bouwen op de site van een voormalige vatenfabriek. Warmtepompen moeten de 320 appartementen en woningen in de nieuwe stadswijk op de Koningin Astridlaan verwarmen, zonder fossiele brandstoffen dus. Op het dak plant de ontwikkelaar meer dan tweeduizend vierkante meter zonnepanelen. Heel de woonwijk komt ook rond 1,5 hectare groen te liggen.

De broers Erik en Kurt Jacobs zorgen met hun gerecycleerd beton op industriële schaal voor een primeur in ons land. 

De broers Erik en Kurt Jacobs zorgen met hun gerecycleerd beton op industriële schaal voor een primeur in ons land. ©  Dirk Vertommen

“Tijd van beloftes is voorbij”

Revive ziet ook potentieel in het circulaire productieproces van Jacobs Beton. “Op de voorbije klimaatconferentie in Glasgow is er vooral weer veel gepraat en weinig gedaan. De tijd van beloftes is voorbij, het is tijd voor actie”, zegt Alexandre Huyghe, CEO van Revive. “Wij dragen innovatie hoog in het vaandel, want daarmee maak je het verschil”, stelt hij.

De Vlaamse Confederatie Bouw (VCB) bevestigt dat deze aanpak vernieuwend is. “Op zo’n grote schaal granulaten gebruiken, is innovatief”, reageert directeur-generaal Marc Dillen. Eind 2022 moet de eerste fase van Komet, goed voor 128 woongelegenheden, klaar zijn. Vanuit haar betoncentrales in Sint-Katelijne-Waver en Hemiksem levert Jacobs Beton zo’n vijfduizend kubieke meter beton.

De eerste gebouwen met het circulaire beton op Komet zijn volop in aanbouw. 

De eerste gebouwen met het circulaire beton op Komet zijn volop in aanbouw. ©  Dirk Vertommen

Het familiebedrijf heeft daarvoor een zogenaamde Benor-goedkeuring gekregen. “Daardoor is ons circulair beton voortaan niet meer aan één specifiek project gebonden. Omdat we het beton niet meer voor elk project moeten laten testen en goedkeuren, kunnen wij het op industriële schaal verdelen”, vertelt Kurt Jacobs (49).

“Betonpuin recycleren”

Samen met zijn broer Erik (52) runt hij het familiebedrijf dat al sinds 1934 bestaat. “Tien jaar geleden zijn we beginnen onderzoeken of we betonpuin konden recycleren en hergebruiken in nieuw beton”, zegt Kurt Jacobs. Op die manier kon het bedrijf zelf de kwaliteit bewaken. “Wij hebben zowel de recyclage in handen, als de aanmaak van het beton. Een paar jaar geleden hebben wij dan het hoogwaardig granulaat ontdekt en gecertifieerd. Daar maken wij nu beton van.”

Jacobs is blij dat het voor de ontwikkeling van zijn product kon samenwerken met Revive, studiebureau VK Architects & Engineers en aannemer Democo. “Al deze mensen stonden ervoor open om ons tests te laten doen met het beton, want zij wilden die duurzaamheid in het project brengen. 30% van onze natuurlijke granulaten vervangen we door gerecycleerd granulaat”, legt Jacobs uit.

Een impressie van de nieuwe stadswijk. De eerste fase is eind 2022 afgewerkt. 

Een impressie van de nieuwe stadswijk. De eerste fase is eind 2022 afgewerkt. © Revive

De partners in het project noemen dat een niet te onderschatten mijlpaal. Het materiaalgebruik binnen de bouwsector is verantwoordelijk voor vijf tot tien procent van de wereldwijde CO₂-uitstoot en voor liefst 30% van de afvalberg. “Daar kunnen wij nu eindelijk écht iets aan doen, zonder in te boeten op de kwaliteit en stevigheid van het beton”, zegt Alexandre Huyghe van Revive.

“Het stopt hier niet”

In de woonwijk zijn de eerste gebouwen met het gerecycleerde beton in opbouw: zowel in de funderingen, wanden, balken als vloerplaten. “Er zijn nog enkele beperkingen, maar dat is voor de toekomst. Het stopt hier niet, maar de eerste stap is gezet”, vertelt Kurt Jacobs.

Voor de bouw van Komet is er 1.500 ton minder natuurlijk betongranulaat nodig. “Zo voorkomen we dat er vijftig grote vrachtwagens van de steengroeves in Wallonië naar onze werf moeten rijden”, legt de CEO van Revive uit. Dat komt overeen met 7.500 kilometer zwaar transport. “Dat is een goede zaak voor de CO₂-uitstoot en voor onze overvolle wegen. We verkleinen ook de sloop- en afvalberg van ons land”, vertelt Huyghe.

MEER OVER Blikvangers Mechelen

Meer nieuws uit regio Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio