Een buis van bijna een kilometer lang. 

Een buis van bijna een kilometer lang. © Jan Van der Perre

Opvallende buis van bijna kilometer lang wordt binnenkort ‘watersnelweg’ onder Schelde

Antwerpen -

Wie uit de Waaslandtunnel op Linkeroever rijdt, kan er gewoon niet naast kijken. Een buis van achthonderd meter lang en met een diameter van 70 centimeter ligt er gewoon naast de weg. Die buis moet binnenkort een ‘expresweg voor water’ van rechter- naar Linkeroever onder de Schelde vormen. “Deze buis moet garanderen dat Linkeroever niet zonder water komt te zitten”, zegt Bart Peirs, commercieel directeur bij het bedrijf Visser & Smit Hanab.

Rebecca Van Remoortere

Het Gentste bedrijf Visser & Smit Hanab kreeg van Water-link de opdracht om Linkeroever te voorzien van een extra watertoevoer zodat die kant van de stad Antwerpen in de toekomst niet zonder water zou komen te zitten. Makkelijker gezegd dan gedaan. De firma kan die toevoer alleen maar garanderen door het steken van een buis van bijna een kilometer lang onder de Schelde. Een en ander brengt nog eens extra werkzaamheden mee op zowel de linker- als de rechteroever. Werkzaamheden die niets met Oosterweel te maken hebben.

“Het waternet op Linkeroever komt meer en meer onder druk te staan. Er worden meer woningen gebouwd en de haven breidt uit. De waterdruk moet er gegarandeerd blijven, ook als er ergens wordt gewerkt of er onderhoud nodig is aan andere leidingen. Daarom gaan we Linkeroever letterlijk verbinden met de overkant van de Schelde dankzij een nieuwe watertoevoer”, aldus Bart Peirs.

Aan elkaar gelast

Daarom ligt er dus een joekel van een buis op de weg aan de uitgang van de Konijnenpijp. “Die werd in drie stukken gemaakt, die vervolgens aan elkaar werden gelast. De kwaliteit van dat laswerk is meteen ook de achillespees van heel het project. Het laswerk moet sterk genoeg zijn om de buis te kunnen verplaatsen. Het moet een expresweg voor water worden, wat zo midden in de stad toch een behoorlijke uitdaging vormt.”

De buis moest eerst in zijn geheel worden uitgelegd om daarna in de grond onder de Schelde te verdwijnen. Daarvoor moesten eerst heel wat voorbereidende werken gebeuren. “We hebben horizontale boringen uitgevoerd aan de twee Scheldeoevers. De boormachines zijn elkaar in het midden tegengekomen. We zitten op een diepte van 40 meter.”

De volgende stap gebeurt – als alles goed gaat – het komende weekend. “Dan trekken we de buis met een lierkabel van op de rechteroever zo’n 800 meter onder de Schelde door tot de buis op haar plaats zit in de grond. Ze wordt eerst op Linkeroever omhoog getrokken met een heleboel kranen.”

Loopgraven in de stad

Eens dat de gigantische buis onder de grond is gestopt, is het werk nog niet klaar. “Dan moet de buis connecties maken op de bestaande waternetwerken aan de twee kanten. Daarom moeten we nog een dikke kilometer lang open sleuven maken in de stad. Een soort loopgraven waarin we de connecties kunnen maken en de buis vast kunnen lassen aan het netwerk.”

Bart zelf is onder de indruk van het project. “We stoten op heel wat uitdagingen. Zo moeten we boren door Boomse klei, veel harder dan zand. We zitten ook met kademuren, leidingen, rioleringen, kabels, een ventilatieschacht van de Waaslandtunnel en zelfs de ruien. Allemaal zaken waar we rekening mee moeten houden.”

Visser & Smit Hanab is ook bijlange niet het enige bedrijf dat momenteel aan het werk is in de stad. “We moeten de werken afstellen met andere ondernemingen, Lantis bijvoorbeeld. Maar we moeten ook rond de vele evenementen in Antwerpen heen werken. We werken al maandenlang tussen events als het WK Wielrennen en een editie van de 10 Miles door. En binnenkort zijn de 10 Miles er alweer terug. De sleuven of loopgraven zullen dan ook pas iets voor de eerste helft van volgend jaar zijn.”

Altijd eenrichtingsverkeer

Waarom kan het water dan niet gewoon van de kant van Linkeroever kan komen? “Dat is simpel, Water-link heeft twee productiecentra waar water wordt gezuiverd en die liggen allebei op rechteroever, namelijk in Oelegem en in Walem. Het gaat dus altijd om eenrichtingsverkeer. Het water moet vandaar komen”, legt Chris Janssens van Water-link uit.

De debieten die door de nieuwe leiding zullen stromen variëren van 1.100.000 tot 1.600.000 liter per uur. Op piekmomenten, bijvoorbeeld bij een herstelling aan de bestaande leiding, kan dit oplopen tot 1.400.000 à 2.000.000 liter per uur.

 Jan Van der Perre

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio