Aangeboden door Zespri

Zespri - Andrea De Kimpe. © Mediahuis Connect

Zo blijft Andrea (66) fit en gezond tijdens de wintermaanden

Met pensioen gaan betekent … niet bij de pakken blijven zitten. Althans niet voor Andrea De Kimpe. Ze is 66 en al even met pensioen, maar ze blijft dynamisch. “Zeker tijdens deze koude maanden blijf ik liever winterfit.” Wij lijsten voor je op hoe ze haar gezondheid helemaal op punt houdt.

Je komt tijdens de winter weinig buiten, geraakt moeilijker uit je bed en voelt je futloos. Klinkt het herkenbaar? Dan heb je waarschijnlijk last van een winterdip. Volgens een onderzoek van psychiater Dirk De Wachter wordt tien tot twintig procent van deze winterdipjes zelfs een winterdepressie. Tijd om in actie te schieten dus!

“Zeker als je op pensioen bent, moet je tijdig ingrijpen”, weet Andrea De Kimpe (66) uit ervaring te vertellen. Zelf heeft ze zelden last van een winterdip. Als ze voelt dat haar immuniteit en humeur een dipje naderen, weet ze gelukkig meteen wat te doen. Wij delen een aantal tips om winterfit te blijven.


 

 © Zespri

1. Kom wat vaker buiten

Een veelvoorkomend vitaminetekort tijdens de wintermaanden is Vitamine D. Ons lichaam maakt die zelf aan, maar heeft er wel zonnestralen voor nodig. En laat dat nu net kenmerkend zijn voor de winter: de dagen zijn korter en we komen door het koudere weer ook minder buiten. Meer dan zes op de tien Vlamingen komen maar een kwartier of minder per dag naar buiten, terwijl je huid wel minstens twintig minuten nodig heeft.

“Ik werk tijdens de zomer en lente heel graag in de tuin”, legt Andrea uit. “Tijdens de winter vind ik er minder motivatie voor. Dan vervang ik mijn dagelijkse portie zonlicht met een wandeling of fietstocht.”

2. Blijf actief

Andrea is er rotsvast van overtuigd: rust roest. “Ik voel dat ik sneller moe ben dan vroeger, maar dat weerhoudt me niet om actief te blijven.” Omdat haar schoondochter vaak nachtwerk doet in de zorgsector, neemt de enthousiaste oma nog wekelijks een paar dagen de zorg voor de kleinkinderen op zich. “Ze geven me zo veel energie!”

Wil je graag die winterdip vermijden? Ga ook op zoek naar passies en hobby’s die je energie geven. Liefst een routine die je wat regelmaat biedt: een activiteit om naar uit te kijken. Het kan de zorg voor je kleinkinderen zijn, uitkijken naar koffie met je partner of er wat vaker op uit trekken met vriendinnen.


 

 © Zespri

3. Eet gezond

De ochtend van gepensioneerde Andrea start steevast met een portie vitaminen. “Ik eet elke ochtend een stukje vers fruit om de dag met een gezonde boost te starten.” Voldoende beweging en gezonde voeding gaan voor Andrea vanzelfsprekend hand in hand. “Ik was altijd al met gezonde voeding bezig, maar sinds ik met pensioen ben, let ik extra goed op.” De actieve oma kookt trouwens nog elke dag met verse groenten. “Mijn aandacht gaat vooral naar de juiste voedingsstoffen: producten die mijn bloeddruk verlagen en goed zijn voor mijn cholesterol. Ik wil nog even meegaan, voor mezelf en mijn familie.”

Een aantal concrete voedingstips:

  • Eet groenten en fruit met veel vitamine C. Zo geef je je immuunsysteem een duwtje in de rug. Let hierbij vooral op de hoeveelheid vitamines per 100 gram. Zo bevatten kiwi’s bijvoorbeeld proportioneel meer vitamine C dan appelsienen. Rode paprika is dan weer een uitschieter bij de groenten.
  • Eet vezelrijke voeding. Dat verhelpt maag- en darmklachten, zeker als je vaak last hebt van een opgeblazen maag. Het helpt trouwens ook als je op je lijn let. Fruit bevat vaak veel suikers, maar ook hier helpt vezelrijk fruit dan weer om je bloedsuikerspiegel onder controle te houden. De vezels zwellen op in de darm waardoor de suikeropname in de bloedbaan wordt gestabiliseerd. Eet wat vaker groene kiwi of een stukje peer, die zitten er vol van.
  • Voeding met veel antioxidanten zoals vitamine C en vitamine E beschermen je lichaam tegen schadelijke ziekteverwekkers. Broccoli, bieten en boerenkool bevatten veel antioxidanten; bij fruit zitten frambozen, aardbeien en kiwi’s er vol van.