Zo zal het Havenplein bij brug 14 en Villerslei eruitzien: veel ruimte, groen en overal zicht op het water. 

Zo zal het Havenplein bij brug 14 en Villerslei eruitzien: veel ruimte, groen en overal zicht op het water. © Triple Living

Triple Living presenteert plan voor ontwikkeling Schotens Havenplein: woonbuurt en toeristische trekpleister bij het water

Schoten -

De plannen voor ontwikkeling van het Havenplein langs het kanaal Dessel-Schoten zijn klaar. En ze ogen ambitieus. “We stapelen niet zomaar 84 nieuwe woningen. Schoten krijgt er een aantrekkelijke openbare ruimte bij met veel groen en het water overal in zicht. We pakken de hele omgeving aan, inclusief de jachthaven”, aldus Eline Celis, projectdirecteur bij Triple Living. Dat schakelde de wereldvermaarde Duitse architect en tevens Antwerps stadsbouwmeester Christian Rapp in.

Jan Auman

Triple Living. Doet die naam een belletje rinkelen? Juist. De Antwerpse projectontwikkelaar gaf het Nieuw Zuid vorm en tekende ook de wijk Duinenwater in Knokke-Heist uit, om maar twee van haar bekendste realisaties te noemen. Geen kleine speler dus. Triple Living erfde het Schotens Havenplein van collega Gands, dat het vage terrein bij brug 14 over de vaart, waar lang geleden een betonfabriekje zat, eerder had aangekocht van De Vlaamse Waterweg.

Het Havenplein is al jaren één van de meest vuile hoekjes van Schoten. Aan plannen geen gebrek, maar ze raakten nooit aan uitvoering toe. Buurtprotest zorgde er onder meer voor dat een dertig meter hoge woontoren werd afgeschoten voor hij in de stellingen stond.

“We hebben geleerd uit de fouten van collega-projectontwikkelaars. Wij zijn daarom eind 2019 van start gegaan met een intens participatieproject”, vertelt Eline Celis van Triple Living. “Ondanks de coronabeperkingen hebben we heel goed geluisterd naar de gemeente en de wijkverenigingen Donk en Schotenhof. Ook de Schotense Yacht Club kon haar zeg doen. Het feit dat we slechts 84 in de plaats van 110 woningen voorzien en de klemtoon leggen op groen, speelgelegenheid, de integratie van het water en aanwezigheid van terrasjes, is een gevolg van die uitgebreide inspraakronde.”

Projectdirecteur Eline Celis van ontwikkelaar Triple Living op brug 14 en met op de achtergrond het nu nog verwaarloosde Havenplein en de jachthaven die grondig aangepakt worden.

Projectdirecteur Eline Celis van ontwikkelaar Triple Living op brug 14 en met op de achtergrond het nu nog verwaarloosde Havenplein en de jachthaven die grondig aangepakt worden. © JAA

Water en terrasjes

Triple Living, dat naast architect Christian Rapp ook beroep deed op de al even gereputeerde landschapsarchitect Bas Smets, is klaar met haar huiswerk. Eind dit of begin volgend jaar wordt het dossier als één bouwaanvraag ingediend. Celis en co hopen dat de werken, die ruim twee jaar zullen duren, in 2023 kunnen starten.

Het Havenplein verandert haast onherkenbaar van uitzicht. De ingrepen blijven niet beperkt tot de plek waar enkele jaren geleden nog zomerbar Schoten Bad opgesteld stond. Triple Living pakt op vraag van de gemeente meteen de ruime omgeving aan: liefst 17.000 vierkante meter of het hele gebied begrensd door Villerslei, Heikantstraat, Lossingstraat en het kanaal. Dat is dubbel zo groot dan de huidige open ruimte. Een nieuwe buurt is in de maak.

Onder meer twee horecazaken zullen voor terrasjes zorgen op het plein.

Onder meer twee horecazaken zullen voor terrasjes zorgen op het plein. © Triple Living

Havenpark

Paradepaardje wordt het Havenplein zelf dat met 30 op 30 meter weliswaar niet zo groot zal zijn als het marktplein, maar toch ruim bemeten is. Waterpartijen, speeltuigen en ook terrasjes van de twee voorziene horecazaken zullen voor sfeer zorgen. Het plein zelf en de toegangsdreef vanuit de Villerslei krijgen een twintigtal hoogstammen die het geheel een groen uitzicht geven. Je kan straks ook flaneren langs het water over wat nu nog het jaagpad is, maar waar fietsers straks niet meer zullen rijden. Die wandelboulevard loopt over in een met het kanaal organisch mee slingerend Havenpark.

“Fietsers leiden we iets voorbij de brug af over het plein richting Lossingstraat”, aldus Eline Celis. “Op vraag van de gemeente en in overleg met de yachtclub zelf gaan we de hele jachthaven, toch het gedeelte op het droge, herinrichten en beter structureren op onze kosten. Het is onze bijdrage aan de gemeenschap. Langs de Villerslei zijn twee handelszaken voorzien.”

Uiteraard zal er ook gewoond worden rond het Havenplein want Triple Living wil ook nog iets verdienen. Verspreid over drie appartementsgebouwen van twee, drie en een zeldzame keer vier verdiepingen hoog komen in totaal zeventig flats, variërend in oppervlakte van 70 tot 120 vierkante meter. De zone die nu eigendom is van de gemeente, tegen de achtertuinen van de Heikantstraat op het terrein dat vroeger eigendom was van de familie Wouters, wordt ingericht als ‘begijnhof’ met boomgaard. Daar zijn nog eens veertien eengezinswoningen voorzien met gemeenschappelijke tuin.

Zicht vanop de Villerslei met links brug 14 en rechts twee van de drie nieuwe appartementsgebouwen met in het midden de toegang voor voetgangers en fietsers tot het plein. De in- en uitrit voor de ondergronds parking komt meer richting brug. 

Zicht vanop de Villerslei met links brug 14 en rechts twee van de drie nieuwe appartementsgebouwen met in het midden de toegang voor voetgangers en fietsers tot het plein. De in- en uitrit voor de ondergronds parking komt meer richting brug. © Triple Living

Verkeer

Met ook heel wat appartementen in opbouw aan de overkant van de vaart, dreigt verkeersafwikkeling op en rond brug 14 een heikel punt te worden. Eline Celis zegt dat er over de mobiliteit flink is doorgedacht met experten. Triple Living anticipeert bovendien op de plannen van de gemeente voor herinrichting van het kruispunt Villerslei-Sluizenstraat. Het verkeer zou niet mogen vastlopen ondanks de komst van 84 nieuwe gezinnen en de bezoekers van het Havenplein, dat toeristische troeven wordt toegedicht.

“We gaan geen één auto via de Heikantstraat naar onze ondergrondse parking sturen”, benadrukt Celis. “De enige in- en uitrit van komt aan de Villerslei, iets voorbij de inrit tot de huidige parking bij de glasbollen. Ondergronds zal plaats zijn voor 146 wagens, waarvan twintig voorbehouden voor eigenaars en personeel van de lokale middenstand. De veertien voorziene bovengrondse parkeerplaatsen kunnen zo uitsluitend gebruikt worden door klanten van de winkels en horeca in de buurt, die ze maar korte tijd bezet mogen houden. Het Havenplein zelf en de omgeving ervan worden autoluw.”

Om ook de toekomstige bewoners aan te sporen om toch vooral de fiets te gebruiken, zijn enkele gelijkvloerse appartementen bewust opgeofferd voor een ruime fietsenstalling waar liefst 281 tweewielers kunnen staan. Voor de andere gebruikers van het plein zijn nog eens vijftig fietsparkeerplaatsen ingetekend. “Het zijn enkele van de vele voorzieningen die van het Havenplein een innovatieve en duurzame woonbuurt zullen maken”, verzekert Eline Celis. (jaa )

Binnen twee weken verdeelt Triple Living een brochure met meer informatie over het Havenplein in in de ruime omgeving.
Het overzichtsplan met bovenaan de vaart en links de Villerslei met bug 14. De witte vlakken zijn de voorziene woningen.

Het overzichtsplan met bovenaan de vaart en links de Villerslei met bug 14. De witte vlakken zijn de voorziene woningen. © Triple Living

Eline Celis van Triple Living voor de nu nog zieltogende en afgesloten toegangspoort van het Havenplein.

Eline Celis van Triple Living voor de nu nog zieltogende en afgesloten toegangspoort van het Havenplein. © JAA

Het jaagpad wordt een wandelboulevard langs het water en de jachthaven.

Het jaagpad wordt een wandelboulevard langs het water en de jachthaven. © Triple Living

Veen open ruimte en natuur beloven van het Havenplein een plek te maken waar het goed wonen en toeven is..

Veen open ruimte en natuur beloven van het Havenplein een plek te maken waar het goed wonen en toeven is.. © Triple Living

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio