© atv

Hier betaal je 1 euro voor 1 dag parkeren: “De goedkoopste betaalparking”

In Merksem is de park-and-ride aan de Bredabaan officieel ingehuldigd voor de opening op 1 december. Samen met de parking aan de Luchtbal, en in januari die op Linkeroever, zullen er 4.000 extra parkeerplaatsen voor auto’s en 750 voor fietsen zijn. Voor één dag parkeren betaal je ook maar één euro. “Het is niet dé maar één van de oplossingen”, zegt burgemeester van Antwerpen Bart De Wever (N-VA).

Saar Van Olmen

LEES OOK. Park-and-ride voor 1 euro: is dat echt de goedkoopste manier om in Antwerpen te geraken?

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) en burgemeester De Wever openden maandag voor de allereerste keer de barelen van de nieuwe park-and-ride in Merksem. “Een parkeergarage is meestal iets waar we niet graag vertoeven”, geeft burgemeester De Wever aan. “Maar deze ziet er bijzonder fraai uit. Het is geen betonnen bunker, maar aangename, goed verlichte en verluchte plek.” Daar kan je de burgemeester geen ongelijk in geven. Het gebouw is afgewerkt met hout, kijkt uit op groen en heeft een andere look and feel dan we van parkeergarages gewoon zijn.

Minister Lydia Peeters en burgemeester De Wever halen schepen Kennis erbij. Hij kon er vanwege een ongeval niet bij zijn, maar kijkt, in karton, lachend toe op het gebeuren.  

Minister Lydia Peeters en burgemeester De Wever halen schepen Kennis erbij. Hij kon er vanwege een ongeval niet bij zijn, maar kijkt, in karton, lachend toe op het gebeuren.  ©  Jan Van der Perre

Ook minister Peeters is enthousiast. “Met de nieuwe park-and-rides willen we mensen echt overtuigen om uit hun wagen te komen”, zegt ze, “en zo op een meer duurzame manier naar de stad te reizen. In de park-and-ride op de Bredabaan kan je je auto opladen, en ook overstappen op deelfietsen of de tram en de bus. Het is een knooppunt dat er moet voor zorgen dat je zonder stress de stad in kan.”

Het stopt niet aan de slagbomen

De park-and rides kunnen alvast een deel van de oplossing bieden voor de mensen die uit de Kempen of Mechelen naar Antwerpen komen. “Al zijn daar natuurlijk ook voorwaarden aan verbonden”, zegt De Wever. “We krijgen in Antwerpen te maken met grote bezoekersstromen uit het Noorden, die binnenkort wellicht de perikelen van de Oosterweelwerf zullen moeten ondergaan. Om die mensen naar de park-and-rides te begeleiden ontbreekt op dit moment de signalisatie op de A12 van Bergen op Zoom en op de E19 vanuit Breda. Dat is jammer, maar ik ben ervan overtuigd dat Vlaanderen hier werk van zal maken.”

Daarnaast wijst De Wever ook op het belang van een goed werkend openbaar vervoer. “De park-and rides zullen alleen succesvol zijn als mensen erop kunnen rekenen dat het openbaar vervoer op tijd komt.” Hij benadrukt dat er meer trams nodig zijn in de stad en dat er ook werk moet gemaakt worden van aansluiting. “Want ook dat zal de bovengrondse verkeersveiligheid ten goede komen.”

Combitickets

De prijs bedraagt nu dus één euro. Dat is laagdrempelig, maar niet gratis. “De prijzen zijn vastgelegd door NV Liefkenshoektunnel en Lantis”, zegt Peeters. “Ik denk niet dat je ergens een parking vindt waar je zo goedkoop kan parkeren.” Ook is er geen samenwerking met De Lijn die combitickets mogelijk maken. “We zitten daar inderdaad niet op kruissnelheid”, zegt Peeters. “Maar De Lijn heeft nog niet de technische applicaties om zulke tickets aan te leveren. Maar er wordt wel werk van gemaakt om dat in de toekomst wél aan te bieden.

De deelfietsen staan al klaar. 

De deelfietsen staan al klaar. ©  Jan Van der Perre

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio