Jack is trots op zijn meest recente creatie: Le Soleil Royal, een schip voor de Franse koning Louis XIV. 

Jack is trots op zijn meest recente creatie: Le Soleil Royal, een schip voor de Franse koning Louis XIV. © Joris Herregods

Modelbouwer Jack bouwt schip van Louis XIV na: “Fier op het resultaat, na 2,5 jaar bouwen”

Hove -

Niet zonder enige trots toont modelbouwer Jack Ooms zijn jongste pronkstuk. In zijn woonkamer staat een prachtig schaalmodel van Le Soleil Royal. “Het was een schip voor de Franse koning Louis XIV, maar hij heeft zelf nooit een voet op het vaartuig gezet”, vertelt Jack.

Filip Spoelders

Tijdens zijn professionele loopbaan was Jack muzikant bij onder andere het Koninklijk Filharmonisch orkest van Vlaanderen. Hij speelde viool en was dirigent. Sinds zijn huwelijk begon hij stilaan aan modelbouw te doen en zette deze passie steeds meer door, zeker na zijn pensioen.

Hard Labeur

“Ik heb al diverse historische schepen nagemaakt. Dat komt omdat ik altijd erg geïnteresseerd ben geweest in het leven aan boord van zo’n schip. Op Le Soleil Royal leefden achthonderd bemanningsleden die hard labeur leverden, zonder vers eten te krijgen. De kapitein had zijn eigen toilet achteraan het schip, de officieren hadden er één vooraan. Alle andere bemanningsleden moesten allemaal een en hetzelfde toilet gebruiken. Uiteraard heb ik ook deze details in mijn schaalmodel weergegeven.”

Iedere detail moet kloppen voor Jack.

Iedere detail moet kloppen voor Jack. © Joris Herregods

Want voor Jack moet alles kloppen. “Wanneer ik een schip selecteer om na te maken, ga ik er alles over opzoeken op internet en in boeken. Het liefst ga ik het schip ook in het echt bekijken om er foto’s van te maken. Toen ik de Engelse Victory nabouwde, ben ik met mijn vrouw naar Portsmouth gegaan voor een rondleiding op het schip. Le Soleil Royal zonk helaas in 1692 tijdens een zeeslag. Daar is dus niets meer van te zien. In het zeemachtmuseum van Parijs, dat ik ook bezocht heb, staat er wel een schaalmodel. En verder heb ik me voor de kleuren gebaseerd op een schilderij.”

Eigen plannen

Jack verdiept zich eerst helemaal in de schepen om ze dan zo waarheidsgetrouw mogelijk na te maken. “Ik koop eerst de bouwdoos om een basis te hebben. Maar in die dozen en de bijhorende plannen zitten altijd fouten. Aan de hand van mijn opzoekwerk, maak ik dan mijn eigen bouwschema’s. Het balsahout vervang ik door linde- en notenhout. Dat plooit beter. De boeg wordt namelijk latje voor latje geplooid en geplaatst.”

Het schip is 120 centimeter lang en telt 104 kanonnen.

Het schip is 120 centimeter lang en telt 104 kanonnen. © Joris Herregods

Ook voor de details gaat Jack op zoek naar de geschikte materialen. “Voor de kanonskogels aan boord gebruikte ik schothagel. De kogels moest ik eerst een nacht in olie leggen, want je mag die niet zomaar openen vanwege het ontploffingsgevaar.”

Eén touwtje

Zo kwam Le Soleil Royal tot stand, met een lengte van 120 centimeter en, net als het originele schip, een bewapening van 104 kanonnen. Vooral het aanbrengen van alle touwen voor de masten moet een monnikenwerk zijn geweest. “Gedurende 2,5 jaar heb ik er ’s namiddags twee tot drie uur aan gewerkt. Natuurlijk was ik er niet iedere namiddag mee bezig. Soms kon het zijn dat ik na drie uur stopte en slechts één touwtje had gehangen.”

Nu het schip in zijn woonkamer staat te pronken, heeft Jack alweer nieuwe plannen klaar. “Ik ben inderdaad al met een ander project bezig: een Duitse duikboot. Het opzoekwerk loopt al. De boot ligt in Kiel, waar ik dus zeker naartoe zal gaan. Ik moet gewoon meteen met een andere boot kunnen beginnen, anders voel ik me verloren.”

Voor de kleuren baseerde Jack zich op een schilderij.

Voor de kleuren baseerde Jack zich op een schilderij.

Onder de gebruikte materialen ook hout en koper.

Onder de gebruikte materialen ook hout en koper.

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio