© Getty Images/iStockphoto

Negen mensen naar ziekenhuis met CO-intoxicatie: “Kamer verwarmd met kolen op vuurvaste schaal”

Sint-Amands -

Negen leden van een Syrische familie zijn donderdagnacht bevangen geraakt door giftige CO-dampen. Omdat ze kou hadden, hebben ze kolen uit een kachel genomen en die op een vuurvaste schotel in een kamer gelegd. Gelukkig merkten de kinderen heel snel dat twee oudere gezinsleden onwel werden en werden de hulpdiensten verwittigd.

Theo Derkinderen

Het was omstreeks twee uur ’s nachts dat een bewoner van een huis op de Provincialeweg in Sint-Amands (Puurs-Sint-Amands) onwel werd. De andere gezinsleden dachten aanvankelijk nog aan ‘gewone’ ziekteverschijnselen en belden naar de noodcentrale om een ziekenwagen ter plaatse te sturen. Bij aankomst van die ziekenwagen bleken er echter al twee bewoners het bewustzijn te hebben verloren en trad ook de CO-melder van de hulpverleners – een toestel dat ze steeds bij zich hebben – in alarm.

Heel snel werd duidelijk dat er sprake was van een CO-intoxicatie en kreeg iedereen het bevel om de woning te verlaten. Er kwamen nog twee extra ziekenwagens en een MUG ter plaatse en ook de brandweer stuurde ploegen om de woning met persluchttoestellen te betreden en metingen uit te voeren.

Zuurstoftank

De slachtoffers kregen allemaal zuurstof toegediend. Vooral de twee oudste bewoners waren er vrij ernstig aan toe. Uiteindelijk werden drie personen overgebracht naar het Universitaire Ziekenhuis Antwerpen (UZA) om daar een tijdje in de zuurstoftank door te brengen. Dat is een ruimte waar je lichaam tien tot vijftien keer meer zuurstof krijgt. Vijf kinderen en de moeder werden naar het AZ Rivierenland in Bornem overgebracht. Zij waren er gelukkig minder erg aan toe. In de loop van de nacht was iedereen alweer aan de beterhand.

De brandweer verluchtte de woning grondig om alle CO-dampen buiten te krijgen en hielp ook bij de evacuatie van één van de slachtoffers. Heel snel werd ook duidelijk wat de oorzaak van de intoxicatie was: omdat het koud was hadden de bewoners een vuurvaste schaal genomen en er warme kolen uit een kachel opgelegd. Op die manier probeerden ze een kamer te verwarmen. Omdat er weinig of geen verluchting was, bleven de giftige dampen uiteraard binnen hangen en zo raakten de bewoners geïntoxiceerd.

Jaarlijks tientallen doden

De CO-intoxicatie in Sint-Amands liep donderdagnacht uiteindelijk nog vrij goed af omdat er snel alarm werd geslagen. Toch sterven in ons land jaarlijks nog tientallen mensen aan een koolstofmonoxidevergiftiging. In 2019 ging het om 29 dodelijke slachtoffers, ook al daalde het aantal ongevallen door een CO-intoxicatie van 371 naar 340. Meestal ligt een slecht werkende verbrandingsketel of boiler aan de oorzaak van een CO-vergiftiging. Klachten als hoofdpijn, duizeligheid en misselijkheid zijn de meest voorkomende symptomen.

Er wordt absoluut afgeraden om warme kolen in een kamer te leggen. Daarbij komt zo veel koolstofmonoxide vrij dat de situatie zelfs potentieel dodelijk is.

MEER OVER Blikvangers Mechelen

Meer nieuws uit regio Mechelen

DOEN! in Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio