In de Oranjemolenstraat is er alleen nog een smalle stoep waarover voetgangers en fietsers kunnen gaan. 

In de Oranjemolenstraat is er alleen nog een smalle stoep waarover voetgangers en fietsers kunnen gaan. ©  Guy Van Nieuwenhuysen

Werf op Steenweg op Mol veroorzaakt veel verkeershinder

Turnhout -

De rioleringswerken op de Steenweg op Mol veroorzaken veel verkeershinder. Deze is onvermijdelijk. “Ook de volgende jaren starten we nog werven in het centrum op”, zegt schepen van Wegbeheer Marc Boogers (Groen).

Guy Van Nieuwenhuysen

Het meisje staat in het midden van de Steenweg op Mol. Ze kijkt vertwijfeld om zich heen. De hele straat is van gevel tot gevel afgesloten. Ook voetgangers en fietsers kunnen niet meer langs de werf.

Ze is te voet en moet naar het Centrum voor Deeltijds Onderwijs in de Noord-Brabantlaan. “Waar is mijn school?” zucht ze. “Hoe geraak ik daar?” Er staat een bord dat een wegomlegging voor fietsers aanduidt, maar dat wijst naar overal en nergens. Voor voetgangers is er niets.

Ik wijs het meisje de weg via het Boomgaardplein. Voor voetgangers is dat al een heel eind om. Maar de omweg is noodzakelijk, want er is geen veilige doorgang mogelijk op de Steenweg op Mol.

De Steenweg op Mol is nu helemaal afgesloten, ook voor fietsers en voetgangers. 

De Steenweg op Mol is nu helemaal afgesloten, ook voor fietsers en voetgangers. ©  Guy Van Nieuwenhuysen

Enkele dagen geleden was er nog wel een smal pad. “Dat pad is erg smal en gevaarlijk”, merkt Reccino Van Lommel (Vlaams Belang) op. “Mensen lopen zelfs door privétuinen.” Volgens Bart Voordeckers (Open Vld) was die doorgang er eigenlijk zelfs geen. “Dat mensen door de voortuin gaan, is logisch, want het voetpad is daar plots helemaal afgesloten. Dat staat niet duidelijk aangegeven.”

Meer werven

Er is een werfopzichter aanwezig op de werf van Aquafin. Die waakt over de veiligheid van de werknemers. “De aannemer had het recht om de straat volledig af te sluiten, maar liet op eigen initiatief een smalle doorgang open”, zegt Marc Boogers. “Misschien moeten we die ook afsluiten. Als het niet goed is, moet het beter. We nemen elke klacht ter harte.”

Veel valt er niet te beginnen tegen de verkeershinder die vaak wordt veroorzaakt door auto’s die toch hopen een binnenweg te vinden. Boogers voorspelt de volgende jaren nog meer overlast. “We hebben een ambitieus plan. We investeren de volgende jaren nog vijftig miljoen euro in het openbaar domein. Het wordt een uitdaging om al die werven niet te laten samenlopen. Toch gebeurt dat soms.”

MEER OVER Mobiliteit Kempen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio