© Belga

Straatkasten Proximus dienen nu ook als oplaadstation voor elektrische voertuigen

Mechelen -

Proximus heeft in Mechelen de eerste twee oplaadpunten voor elektrische voertuigen aangesloten op een straat- of netwerkkast. Het proefproject in samenwerking met de stad en netbeheerder Fluvius is een primeur voor ons land. Als het systeem werkt, kunnen er op 3.500 plaatsen in Vlaanderen oplaadstations bijkomen. Al is er nog véél meer nodig om de vooropgestelde doelstellingen te halen.

Sven Van Haezendonck
Op het Raghenoplein in Mechelen is het eerste laadpunt van Proximus operationeel.  

Op het Raghenoplein in Mechelen is het eerste laadpunt van Proximus operationeel.  ©  Dirk Vertommen

Volgens de meest recente prognoses rijden er tegen 2030 in België anderhalf tot twee miljoen elektrische wagens rond. In het klimaatplan dat de Vlaamse regering recent goedkeurde, is vastgelegd dat alle nieuw aangekochte wagens vanaf 2029 elektrisch moeten zijn. “Als we de klimaatdoelstellingen willen behalen, moeten we allemaal een tandje bijsteken”, zegt Bart Somers (Open Vld), Vlaams minister van Binnenlands Bestuur.

66.000 laadpunten

De elektrificatie van het wagenpark is een van de maatregelen om de ambities waar te maken. Met een lokaal energie- en klimaatpact dat 294 Vlaamse steden en gemeenten ondertekenden, is het uitgangspunt om tegen 2030 over minstens één laadpunt per honderd inwoners te beschikken. “Vandaag zijn het er vijfduizend, en vijfduizend andere zijn in voorbereiding. Dat moeten er 66.000 worden. We hebben dus nog een hele weg af te leggen”, vertelt Somers.

Lokale besturen kunnen voor de realisatie van de oplaadpunten samenwerken met bedrijven, verenigingen of burgers. Het proefproject van Proximus is daar een voorbeeld van. Het telecombedrijf onderzoekt of het een deel van zijn 28.000 netwerkkasten kan omvormen om oplaadpunten op aan te sluiten.

Proximus-topman Dirk Lybaert, waarnemend burgemeester Alexander Vandersmissen en Vlaams minister Bart Somers namen donderdag de eerste nieuwe laadpaal in gebruik. 

Proximus-topman Dirk Lybaert, waarnemend burgemeester Alexander Vandersmissen en Vlaams minister Bart Somers namen donderdag de eerste nieuwe laadpaal in gebruik. © Dirk Vertommen

“Nu de uitrol van het fibernetwerk op kruissnelheid komt, vervangt het glasvezelnetwerk op steeds meer plaatsen het kopernetwerk. Daardoor komt er ruimte vrij in onze straatkasten”, zegt Dirk Lybaert, secretaris-generaal en Chief Corporate Affairs Officer bij Proximus. In Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk doen ze dat al.

Mechelen koploper

Voor Vlaanderen schat Proximus het potentieel op 3.500 locaties, goed voor minstens 7.000 oplaadpunten. De eerste twee zijn actief op het Raghenoplein in Mechelen, vlak bij de campussen van de Thomas More hogeschool. In de Dijlestad komen er in vier maanden tijd zo acht locaties om te laden bij. Als het project succesvol blijkt, kan het aantal nog toenemen tot 35.

Met 278 laadpunten is Mechelen vandaag in Vlaanderen koploper. “Om tegen 2030 onze doelstelling te halen, moeten dat er 870 worden”, zegt waarnemend burgemeester Alexander Vandersmissen (Vld-Groen-m+). Dat zijn er zes per maand tot 2030.

MEER OVER Blikvangers Mechelen

Meer nieuws uit regio Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio