©  David Van Hecke

Themabeeld Takeaway.com 

Themabeeld Takeaway.com ©  Hollandse Hoogte / Peter Hilz

1 / 2
thumbnail:  
thumbnail: Themabeeld Takeaway.com 

Belgen bestellen vaker eten via het internet en experimenteren met onbekende keukens sinds de coronacrisis

38 procent van de Belgen zegt vaker eten te bestellen via het internet sinds de coronapandemie. 60 procent daarvan kiest daarbij voor niet-traditionele keukens. Dat blijkt uit een onderzoek van iVox in opdracht van Takeaway.com. Dat onze interesse in de niet-traditionele keukens is versterkt tijdens de crisis, is logisch volgens trendwatcher Herman Konings. “Dat heeft onder meer te maken met de drang om zich los te trekken uit de alledaagse sleur”, zegt hij.

Saar Van Olmen

Herman Konings is onafhankelijk trendwatcher en psycholoog, en beheert het Antwerpse bedrijf Nxt dat hogescholen en bedrijven advies geeft over trends en ontwikkelingen. Hij bestudeerde de resultaten van het onderzoek en geeft er graag een woordje uitleg bij. “Er zijn 1.000 Belgen online bevraagd”, zegt hij. Takeaway.com zag namelijk dat mensen een bredere waaier van keukens consulteerde, en besloot om dat wetenschappelijk te gaan onderzoeken.”

Uit de enquête bleek dus dat mensen sinds de coronacrisis vaker eten bestellen online. “Dat is logisch aangezien je door de maatregelen van de regering niet de mogelijkheid had om op restaurant te gaan”, zegt Konings. “Opvallend is dat 22 procent, één op vijf, specifiek meer bestelt om nieuwe keukens te ontdekken. Op vakantie is het voor een Belg namelijk niet vanzelfsprekend dat hij of zij de lokale keuken proeft. Ook in Kroatië eten we bijvoorbeeld McDonalds.”

Comfortzone

Maar hoe komt het dan dat Belgen exotischer willen eten? “Wel mensen krijgen daardoor het gevoel van op vakantie in hun eigen cocon te zijn”, zegt Konings. “Experimenteren gaat vlotter in het eigen gezin omdat er geen schaamte mee gepaard gaat als je het niet lust, dat is anders dan op restaurant. Je kan ander eten bestellen als je niet tevreden bent en het is een kleine investering.” Volgens de trendwatcher breng je door exotisch te eten, de wereld de huiskamer binnen, waardoor je even al je alledaagse gewoontes kan vergeten.

Ook entertainment via streamingplatformen als Netflix kunnen de interesse voor nieuwe keukens opwekken. “We kijken series in andere talen zoals Squidgame en leren daardoor de nieuwe culturen kennen”, zegt hij. Ook waren we tijdens de crisis gedwongen om te digitaliseren omdat alles van thuisuit moest gebeuren, waardoor meer mensen de deliverysystemen leerden kennen.

Hoewel de top vijf meest bestelde keukens bij de Belgen nog uit de meer bekende Italiaanse (65%), Chinese (48%), Franse (22%), Turkse (21%) en Thaise (19%) keukens bestaat, willen we toch steeds meer onbekende keukens ontdekken. Zo willen we ons ook wel eens wagen aan Libanees (14%), Marokkaans (12%), Japans (11%), Hawaiiaans (10%) en zelfs Syrisch (7%) of Kroatisch (6%), volgens het onderzoek.

Niet alleen jongeren

Je zou kunnen verwachten dat vooral jongeren aangetrokken worden door nieuwe concepten en keukens in takeaway. Maar toch blijken ook 55-plussers steeds experimenteler in hun eetgewoonten. Zij geven zelfs meer aan dan jongeren (27 procent tegenover 22 procent) online te bestellen om nieuwe keukens te ontdekken en gevarieerder te eten. Negentien procent van de 55-plussers noemt zijn eetstijl ‘experimenteel’ en 44 procent kiest wanneer mogelijk voor nieuwe, trendy restaurants. 33 procent geeft dan ook aan vaker takeaway te bestellen sinds de pandemie.

Ook dit is een logisch fenomeen volgens trendwatcher Herman Konings: “dat Babyboomers (55-plussers) zich meer aan de experimentele en exotische keukens beginnen te wagen, ligt voor de hand. Niet alleen de covid-pandemie, maar ook de demografische realiteit dat steeds meer Babyboomers met pensioen gaan, geeft hen meer tijd, ruimte en geld om het anders te doen dan hun vooroorlogse ouders. Boomers willen kost-wat-kost vermijden dat ze gepercipieerd worden als oud en out, en dus worden ‘hippe’ maaltijdbezorgingsapps en wereldkeukens in stelling gebracht.”

Konings verwacht dat de trend zich zal verderzetten, omdat mensen de uithaaldiensten hebben leren kennen. Maar dat de cijfers niet zo hoog zullen blijven. “De maatregelen laten toe dat we opnieuw op restaurant kunnen, en dat zal ook wel voor een daling in bestellingen zorgen.”

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio