De fietspooling van ’t Blokje gebeurt onder leiding van ouders. © rr

Telraam aan ’t Blokje telt aantal passanten

Loenhout -

Twaalf Vlaamse scholen starten samen met VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) een proefproject waarbij ze het verkeer in hun schoolomgeving meten aan de hand van Telraam-toestellen, een combinatie van een microcomputer, sensoren en een camera.

’t Blokje in Loenhout is één van die twaalf scholen. ’t Blokje staat namelijk al jaren bekend om zijn pioniersrol omtrent verkeer en verkeerseducatie. Fietspooling, voetpooling, zichtbaarheidsspel, groot verkeersspel, verkeersweken, verkeersbrevetten… zijn volledig geïntegreerd in de basisschool. Via de Telraam-toestellen krijgen ze zicht op het aantal voetgangers, fietsers, auto’s en vrachtwagens dat langs de school passeert. “‘t Blokje heeft zelfs twee telramen hangen”, vertelt gangmaker Hans Van Hasselt. “Een eerste aan de hoofdingang in de Kerkblokstraat, een tweede aan de Kon. Boudewijnlaan waar hun fietsenstalling zich bevindt. Aan de hand van deze gegevens kan het schoolbestuur samen met de lokale overheid en politie gerichte maatregelen nemen om de verkeersveiligheid in de omgeving van de school nog te verbeteren.”

Ook de leerlingen kunnen, bv. in hun wiskundelessen, aan de slag met de gegevens aangezien de meetresultaten vrij te bekijken zijn via www.telraam.net. Ze krijgen hierbij de kans om zelf voorstellen uit te werken voor een gezondere en veiligere schoolomgeving. (vw)

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio