Jasmin Van San. © Jeroen Hanselaer

COLUMN. Als een winnaar

Jasmin Van San

Willkommen, bienvenue, welkom. Het openingsdeuntje van Cabaret speelt daags na de voorstelling nog steeds door mijn hoofd. Mede door het hartelijke onthaal kon je dan ook niet anders dan je welkom te voelen in de zaal. En daar gaat het hen dan ook om. Paradepaardje van het Luisterend Oog is inclusie. Echt iédereen is welkom. En moge dat net ook van het opperste belang zijn voor ‘headmistress’ Lilith D’Licious van Burlesque Sinners Dollhouse. Elk lichaam, elke stijl en nog belangrijker, elk karakter wordt bij hen gevierd. Met speciaal voor dit totaalspektakel als bijkomende factor niet alleen horenden, maar ook slechthorenden en doven.

Hoe het zou zijn om het cabaret volledig zonder geluid mee te maken, kan ik me niet voorstellen. Maar ik kan wel zeggen dat de gebaren en mimiek van de acteurs en dansers een volledig nieuwe (voor mij toch) bijkomende dimensie hebben gecreëerd. De betekenis achter woorden, waar we soms als horenden te vluchtig aan voorbijgaan, komt dankzij de uitstraling van Bea, Marijke, Luc en Rudy des te meer naar boven. Wat me dan het meeste bijblijft? Yasmines Porselein, vertolkt door Marijke en haar dochter. In het nummer beelden ze porselein uit als hard en zacht laat ik me vertellen. Vol vertrouwen, als een winnaar, staan beide vrouwen voor een volle zaal. Met vooral oog voor elkaar en voor de positieve boodschap die in bijna elk nummer doorstraalt.

“We zijn Born to be Alive”, geeft Rudy me nog mee. Zeker in deze tijden een leuze waar we soms al eens te vluchtig aan voorbijgaan. “Je moet blijven leven, mensen. En we hebben elkaar nodig om dat te doen.”

LEES OOK: Luisterend Oog brengt gebarentaal, gesproken taal en muziek samen in bruisend cabaret: “Het is een fijne kruisbestuiving”

MEER OVER Met andere woorden

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio