Aangeboden door Zespri

Zespri. © Mediahuis Connect

Zo maken Tamara en Koen van het ontbijt een vliegende start

Met vier kinderen is elke ochtend een hectische start voor Tamara en Koen. En toch maakt dit gezin van elke ochtend een vliegende start. Hun geheim? Een routine op maat van iedereen, en kiwi.

Het is nog voor zeven uur als de wekker afgaat in de slaapkamer van Tamara Vande Reyde en Koen Puttevils. Het koppel heeft samen vier kinderen: Chloé (14), Noa (12), Dauwke (10) en Jonah (7). Is dat niet elke ochtend een pittige uitdaging? “Toch wel”, vertelt Tamara. “Zeker als je wilt dat al je kinderen de dag beginnen met een gezonde portie vitaminen.” Hier zijn de vier tips van Tamara en Koen.

1. Easy fruit

Een stevig en vooral gezond ontbijt is cruciaal om je dag goed te starten, maar in de realiteit is daar vaak weinig tijd voor. Daar kan ook Tamara over meespreken. “Onze oudste kinderen willen bijvoorbeeld liefst zo lang mogelijk in bed blijven liggen”, vertelt ze uit ervaring. Toch mag een gezonde portie vitaminen ’s morgens niet ontbreken. “Het stuk fruit dat werkt voor iedereen in ons gezin? Dat zijn kiwi’s.”

De voordelen van kiwi’s zijn talrijk: ze zitten vol vitaminen en mineralen, ze zijn goed voor je spijsvertering en ze bevorderen ook nog eens de kwaliteit van je huid! “Bij ons is de kiwi vooral erg populair omdat het easy fruit is”, voegt Tamara hieraan toe. “Het gaat snel, er is weinig gepruts aan en bovendien is dat het enige fruit dat iedereen in ons gezin echt lust.”


 

 © Zespri

2. Beleef het samen

Is het belangrijk om samen aan de dag te beginnen? “Oh ja”, vertelt Tamara overtuigd. “Zeker voor onze jongsten is onze ochtendroutine héél erg belangrijk. Dat bepaalt namelijk heel de dag.” Gezonde ontbijtroutines zijn voor het gezin dan ook cruciaal. “Bij de kiwi’s van Zespri moeten we eigenlijk niet nadenken. Ze zijn heel het jaar door verkrijgbaar en eigenlijk maakt het ook niet uit in welke winkel je ze koopt: de kwaliteit blijft altijd even hoog.”

3. Rijk aan vitaminen

Nu de winter voor de deur staat, zijn Tamara en Koen extra alert voor de immuniteit van hun kinderen. “De snottebellen op school lopen op en dus onze groente- en fruitconsumptie ook”, vertellen ze. “We zijn dan extra attent voor de vitaminen en mineralen in onze voeding. In kiwi zit bijvoorbeeld veel vitamine C en een lading kalium. Dan is de keuze snel gemaakt, hé.”

4. In de boekentas

Het is stilaan tijd om de boekentassen te vullen. De boterhammetjes zijn tijdens het ontbijt gesmeerd, de agenda werd gecontroleerd en de kiwi’s zijn al lang opgesmuld. Tijd voor Dauwke en Jonah om schoenen aan te trekken, de zwemzak niet te vergeten en vooral: een vieruurtje in te pakken. “We geven ook heel graag kiwi mee naar school”, sluit Tamara af. “Het is vers, vol voedingsstoffen en past ook nog eens makkelijk in de brooddoos.”