Aangeboden door Zespri

© Zespri

Waarom kiwi’s eten kan bijdragen tot je immuniteit

Geef je immuniteit een duwtje in de rug: eet vaker een kiwi

Minder zon, minder warmte en minder energie. Klinkt dat herkenbaar? Gelukkig kun je met de juiste tips je immuniteit een duwtje in de rug geven. Voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgen zonder voedingssupplementen te nemen? Het kan!

Het juiste seizoen

Heeft je lichaam voedingssupplementen nodig om gezond te blijven? Eigenlijk niet. Zelfs niet in de winter! In onze voeding zitten genoeg nutriënten om ons lichaam gezond te houden. Het probleem is dat voeding in de winkelrekken steeds minder voedingsstoffen bevatten. Het is vaak al te veel verwerkt of belandt niet tijdens het juiste seizoen op ons bord.

De kiwitip van onze redactie: Omdat kiwi’s van Zespri geteeld worden in heel de wereld, geniet je heel het jaar door van kiwi’s boordevol nutriënten.

Een vitamineboost

Sommige vitamines en mineralen maakt ons lichaam zelf aan, maar de meeste moeten we uit voeding halen. In de winter is vitamine C een vaak voorkomend vitaminetekort. De vitamine is ontzettend belangrijk, maar ons lichaam maakt het zelf niet aan. Nood aan een goede tip? Varieer voldoende met groenten en fruit. Bij groenten scoort rode paprika heel goed, bij fruit hoort kiwi bij de uitschieters.

De kiwitip van onze redactie: Bij fruitsoorten zijn appelsienen ook erg populair, maar proportioneel bevatten ze eigenlijk minder vitamine C dan kiwi’s. De groene kiwi bevat 88 milligram vitamine C per 100 gram en de gele kiwi zelfs 152 milligram vitamine C per 100 gram! Dat is bijna 3x zo veel als sinaasappels.

Voeding met een hoge voedingswaarde

Vitamine C is veelbesproken tijdens de wintermaanden, maar daar stopt het natuurlijk niet bij. Andere veelvoorkomende tekorten zijn het vitamine B-complex, magnesium, ijzer en zink. Deze vitaminen en mineralen dragen allemaal bij tot een goed functionerende immuniteit. De oplossing? Kiezen voor producten met een hoge voedingswaarde.

De kiwitip van onze redactie: Goed nieuws! Een kiwi bevat 16 essentiële vitaminen en mineralen: vezels, calcium, ijzer, magnesium, kalium, zink, vitamine C, thiamine (vitamine B1), riboflavine (vitamine B2), niacine, pantothenzuur, pyridoxine (vitamine B6), folaat, vitamine B12, vitamine A en vitamine E.


 

Buitenkomen doet je deugd

Niet alle tekorten zijn op te lossen door voeding. Vitamine D maakt ons lichaam bijvoorbeeld zelf aan, maar daarvoor heeft het wel zonnestralen nodig. Zo’n 20 minuten buitenkomen in de winter volstaat eigenlijk al, maar laat dan de handschoenen en dikke muts achterwege. Zo is je huid toch voldoende blootgesteld aan de zon.

De kiwitip van onze redactie: Na een portie beweging je lichaam van brandstof voorzien met een kiwi? Lees op de website van Zespri vijf inspirerende ideeën die je weer voorzien van energie.