Aangeboden door Zespri

© Zespri

Wat je nog niet wist over gele en groene kiwi’s

Gele versus groene kiwi’s: dit zijn de verschillen

Kiwi’s bestaan in verschillende kleuren en smaken. Heb je je altijd al afgevraagd wat het verschil was tussen een gele en groene kiwi? Het zijn er wel wat! Wij zoeken het voor je uit en inspireren je met creatieve kiwireceptjes.

Vitamine C

Dat kiwi’s boordevol vitamine C zitten, dat weten alle kiwilovers al langer. Wist je bijvoorbeeld dat kiwi’s per 100 gram meer vitamine C bevatten dan sinaasappels? Welke kiwi je ook kiest, ze bevatten allebei meer dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid: 80 milligram per 100 gram. Toch is er een grote uitschieter. Groene kiwi’s bevatten 88 milligram vitamine C per 100 gram terwijl in gele kiwi’s 152 milligram vitamine C per 100 gram zit. Dat is bijna drie keer zo veel ten opzichte van sinaasappels!

Vezels

Zijn gele kiwi’s dan altijd een betere keuze? Zeker niet! Groene kiwi’s bevatten bijvoorbeeld juist meer vezels. Ze zijn dus niet alleen lekker, maar hebben ook nog eens een positief effect op je darmwerking. Mensen met een vertraagde darmwerking hebben vaak een tekort aan water en - jawel - vezels. Groene kiwi’s bevatten zowel oplosbare als niet-oplosbare vezels die samenwerken om je darmen te verlichten.

De smaak

Proefde jij al het verschil tussen een gele en een groene kiwi? Beide zijn natuurlijk erg fris, maar toch is er een verschil. Een gele kiwi is wat zachter en zoeter, terwijl de groene kiwi wat pittiger en zuurder is van smaak. Hoe dan ook lenen beide vruchten zich tot uitstekende gerechtjes!

Lichte chocolademousse met gele kiwi

Ingrediënten
25 gram bruine suiker, 125 gram 70% chocolade of fondant chocolade, 60 gram geëvaporeerde melk, twee eieren, een snufje zout, twee gele kiwi’s.

Dit gerecht kiwilicious maken

  1. Verwarm de suiker, chocolade en melk in een kookpannetje, roer met een garde tot alles is opgelost en gemengd. Haal het dan van het vuur.
  2. Scheid de eiwitten van de dooiers en voeg de dooiers toe aan het chocolademengsel.
  3. Klop de eiwitten stijf met een snuifje zout. Spatel geleidelijk de opgeklopte eiwitten onder het chocolademengsel. Schenk de gewenste hoeveelheid in een glas en zet minimaal drie uur in de koelkast.
  4. Schil en snijd de kiwi‘s in kleine blokjes. Haal de mousse uit de koelkast en versier met de kiwi.

 

 © Zespri

Broodje kip met groene kiwi, rucola, roomkaas en mosterd

Ingrediënten
300 gram volkoren stokbrood, 2 groene kiwi’s, 200 gram kipfilet, 50 gram rucola, 100 gram roomkaas, een eetlepel mosterd, een theelepel Provençaalse kruiden, 2 eetlepels olijfolie, peper en zout.

Dit gerecht kiwilicious maken

  1. Snijd de kip in reepjes en breng op smaak met zout, peper en de Provençaalse kruiden. Verhit de olie in een pan en bak de kippenreepjes gaar in 4 à 5 minuten.
  2. Meng de kaas met de mosterd. Was de rucola. Schil de Zespri-kiwi’s en snijd ze in dunne schijfjes.
  3. Snijd het brood in vier stukken en elk stuk overlangs in de helft. Smeer er de mosterdkaasmix op en bedek met kiwischijfjes. Voeg de kip, de rucola en een snuifje zout toe. Serveer!

Tip van onze experts: ontdek nog meer kookinspiratie op de website van Zespri.