Filip Mertens van The Bubble Company. Rechts: de exclusieve fles. 

Filip Mertens van The Bubble Company. Rechts: de exclusieve fles. © Jeroen Hanselaer, rr

The Bubble Company brengt exclusieve champagnefles met echte diamant op de markt: “De mooiste fles die ooit gemaakt werd”

Willebroek -

Vorig jaar was Filip Mertens een van de Durvers in deze krant. In die reeks over ondernemers die een zaak opstartten tijdens de coronacrisis kon je al lezen hoe Filip zijn eigen exclusieve champagnemerk Victor & Charles ontwikkelde. Een champagne die ondertussen op de kaart staat in de meeste Belgische toprestaurants. Tijdens de eindejaarsperiode lanceert Mertens een heel opmerkelijke fles… Eentje waarin een echte diamant verwerkt zit.

Ward Bosmans
Filip produceert zijn eigen champagne.

Filip produceert zijn eigen champagne. © Dirk Vertommen

Filip Mertens is zaakvoerder van The Bubble Company en heeft zijn eigen wijnwinkel ‘Manero’ op de Dendermondsesteenweg in Willebroek. Filip en zijn passie voor champagne hebben al een lange voorgeschiedenis. Al sinds 1998 is hij actief in de wereld van wijnen. Van bij het begin had hij een voorliefde voor champagne. Eerst als sommelier in de gastronomie, daarna jaren als ‘key account prestige’ bij het champagnemerk Pommery en als commercieel directeur bij drankenleverancier Mampaey & Co. In 2009 richtte hij een eenmanszaak op waarbij hij tussenpersoon was tussen producenten en importeurs. “Ik was ondertussen ook al begonnen met de productie van mijn eigen champagne”, vertelt hij. “Ik ben daarvoor in zee gegaan met een Franse familie die al een goeie kwaliteit van champagne produceerde. Daar kon ik op voortbouwen en we zijn die samen beginnen te verfijnen. Bij elke stap in het proces ben ik aanwezig. In 2016 heb ik mijn eerste flessen kunnen presenteren.”

Filip Mertens kreeg zijn interesse voor champagne mee van zijn vader en grootvader. 

Filip Mertens kreeg zijn interesse voor champagne mee van zijn vader en grootvader. © Jeroen Hanselaer

Toen zijn vader in 2014 overleed, koos Filip bewust voor Victor & Charles als merknaam voor de champagne. Victor was zijn grootvader en Charles zijn vader. Filip kreeg via hen de interesse voor champagne. “Ze werkten allebei heel hard, maar ze leefden ook graag. Ze gingen dus heel regelmatig op restaurant en dronken graag een flesje champagne. Ik ging met hen vaak mee naar de champagnestreek om een voorraad in te slaan. En mijn grootvader was een goeie vriend van kunstschilder James Ensor, voor wie hij de administratie deed. Ensor betaalde hem zelfs met etsen. Door er Charles, mijn vader, aan toe te voegen, breng ik hem terug naar de restaurants waar hij vroeger zo graag ging eten. Ik ben fier dat dat ook effectief gelukt is.”

Met het ontwikkelen van een eigen kwalitatieve champagne wil Filip vooral zijn vader en grootvader eren. Ondertussen staan de cuvées op de wijnkaarten van onder meer het Hof Van Cleve, ‘t Zilte, De Jonkman en Comme Chez Soi.

Op de bucketlist van Filip stond nog de ambitie om een ‘Cuvée de prestige’ uit te brengen. “Ik wou de mooiste fles champagne op de markt brengen die ooit gemaakt werd. Niet alleen de

De exclusieve fles.

De exclusieve fles. © rr

buitenkant moest perfect zijn, maar ook de inhoud. Het resultaat is een mooie assemblage van 50% Chardonnay en 50% Pinot Noir. Het is een Millésime 2015 die na een lange periode in onze kelders zo puur mogelijk gehouden is. Het is dan ook een ‘Dosage zéro’ geworden. Dat betekent dat er minder dan 3 gram suiker inzit per liter. Een uniek gegeven in het segment cuvée de prestige. Maar minstens even in het oog springend is de fles waarin de champagne zit. Er is namelijk een échte diamant verwerkt in het logo van Victor & Charles. De exclusieve champagne kreeg de naam ‘Karma’. Die symboliek zit verweven in het ganse project. Er zijn slechts 1.000 stuks van Karma beschikbaar. Volgens Filip Mertens zal deze cuvée makkelijk 10 jaar mooi verder evolueren op fles.

Elke fles KARMA wordt ambachtelijk geassembleerd, komt in een genummerde luxe geschenkdoos, met daarin een persoonlijke boodschap, een boekje met alle info over de champagne en het oogstjaar.

 

 © rr

Elke koffer bevat tevens een diamant-ID-certificaat afgeleverd door de Hoge Raad van Diamant. Voor een fles Karma betaal je in voorverkoop gedurende de maand november, 495 euro. Filip komt alle flessen persoonlijk afleveren in de maand december.

www.victorandcharles.com

MEER OVER

Meer nieuws uit regio Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio