Twee Schotenaren staren naar één van de uitgestalde impressies in het centrum: realistisch toekomstbeeld of fata morgana? 

Twee Schotenaren staren naar één van de uitgestalde impressies in het centrum: realistisch toekomstbeeld of fata morgana? © JAA

Gemeente mikt hoog met dorpsvernieuwing: groen, autoluw, maar toch meer parkeerplaatsen

Schoten -

Terrasjes op een vergroot marktplein, dat met al die bomen wel een arboretum lijkt. Bussen van De Lijn die niét meer door de verkeersluwe Paalstraat denderen. Plaats zat op parking ’t Ven, die een extra verdieping telt. En de Churchilllaan, die van een stuk vergeten autostrade herschapen is in een groene boulevard en ook nog net breed genoeg is voor de Scheldeprijs. Burgemeester en schepenen zitten niet aan geestverruimende middelen, maar geloven echt dat het centrum van Schoten er in 2028 zo zal uitzien.

Jan Auman

Al voor de tweede keer in een half jaar tijd krijgen de Schotenaren een dure brochure in de bus vol fraaie toekomstbeelden over hun gemeente. Na de Marktgebouwen Forum en Gelmelenhof, presenteert het schepencollege dit keer haar visioenen voor het volledige centrumgebied.

“Dit zijn geen vage dromen”, onderstreept burgemeester Maarten De Veuster (N-VA). “Het zijn doordachte plannen van het ervaren studiebureau Omgeving. Met de resultaten van een grootschalige bevraging van onze bevolking over wat nu precies het DNA is van Schoten, zijn hun specialisten aan de slag gegaan. Wat vandaag voorligt, is anderzijds niet te nemen of te laten. We organiseren een brede inspraakcampagne rond ons dorpshart en nodigen alle bewoners, handelaars en geïnteresseerden uit om met ons mee te denken.”

Markt groeit

De Veuster, maar ook schepen Wouter Rombouts (N-VA), die de inspraak rond de centrumvernieuwing in goede banen leidt, steken niet weg dat ze lyrisch zijn over wat voor ligt. De plannen verzoenen heel wat items die lang onverzoenbaar leken. Neem nu de Markt. Dat plein wordt doorgetrokken tot aan het gemeentehuis, heraangelegd in stijlvolle kleiklinkers, maar vooral: het biedt plaats voor zowel auto’s - zij het dertig minder dan vandaag - terrasjes - slim ingepland aan de zonnige kant van de Markt – en veel groen: wel een twintigtal bomen en brede plantsoenen.

Zo kan de Markt eruitzien. Let op de vele bomen en de terrasjes, rechts in het zonnetje.

Zo kan de Markt eruitzien. Let op de vele bomen en de terrasjes, rechts in het zonnetje. © Omgeving

Er zou ook nog plaats zijn om de wekelijkse markt te organiseren op het plein, al is het aan de Schotenaren om aan te geven of daar behoefte aan is. De iconische Tijl Uilenspiegel is voorlopig weggegomd. Maar die mogen de inwoners elders in het dorpscentrum laten verrijzen. Een ‘teaser’ om de discussie rond het project op gang te trekken.

Ook de nieuwe Paalstraat lijkt op de prent wel een oase en zal minstens evenveel bomen tellen als vandaag. De Lijn wordt geweerd en zou zelfs al met die omlegging ingestemd hebben. Autovrij wordt de winkelstraat niet, al krijgen voetgangers en fietsers voorrang. De ‘sporadische’ auto rijdt ‘stapvoets’, maar ook die kan geweerd worden. Wanneer? Op zaterdag? Het schepencollege zegt rekening te zullen houden met de mening van de inwoners.

De nieuwe Paalstraat: ook heel groen en haast geen auto meer te bespeuren, al zeker geen geparkeerde.

De nieuwe Paalstraat: ook heel groen en haast geen auto meer te bespeuren, al zeker geen geparkeerde. © Omgeving

Het lijkt haast te mooi om waar te zijn, maar de plannenmakers hebben ook nog extra parkeergelegenheid uit hun pen getoverd. “Een parking onder de Markt blijkt te duur”, aldus schepen Rombouts. “Maar onder meer door een verdieping op de huidige centrumparking ’t Ven te leggen, mooi gecamoufleerd met groen, en de creatie van extra parkeergelegenheid op de nu wel erg brede Churchilllaan, zullen we erin slagen om de totale parkeercapaciteit te verhogen met vijftig plaatsen. Het is niet de bedoeling om betalend parkeren in te voeren.”

De plannenset voor het nieuwe dorpscentrum omvat nog meer fraais: een extra plein voor het Gelmelenhof, een verkeersluwe aangename Zamenhoflaan en een Hoppingpunt op de Churchilllaan om snel over te stappen op de meeste diverse vormen van mobiliteit. In kleine lettertjes is ook te lezen dat aan het eerste stuk Paalstraat, waar handelaars zich nu al vergeten voelen, niks gedaan wordt. Dat parkeren in de winkelstraat voor goed verleden tijd is. En dat de Kuipersstraat zal dienen om het verkeer te weren uit de Verbertstraat, waar eenrichtingsverkeer voorzien is.

12,5 miljoen euro

De komende twee maanden kan iedereen de plannen tot in detail komen bekijken in een lokaal onder de bogen van de Markt, die in het toekomstplan trouwens gesaneerd worden als doorsteek voor het autoverkeer. Aan voormalig Familie-actrice Vicky Versavel om uit die kakofonie van meningen één helder rapport te distilleren.

Burgemeester Maarten De Veuster (r)  en schepen Wouter Rombouts bij de plannen. Vicky Versavel geeft de komende twee maanden tekst en uitleg en noteert kritiek en voorstellen.

Burgemeester Maarten De Veuster (r) en schepen Wouter Rombouts bij de plannen. Vicky Versavel geeft de komende twee maanden tekst en uitleg en noteert kritiek en voorstellen. © JAA

Nog groter wordt de uitdaging om deze ambitieuze plannen gerealiseerd te krijgen. De lijst van projecten die dit bestuur intussen heeft aangekondigd, maar nog altijd niet aan uitvoering zijn toegekomen, wordt stilaan lang. Toch gelooft burgemeester Maarten De Veuster dat de schop in 2023 in de grond kan. Afwerking zou dan voor 2028 moeten zijn.

(jaa)

De ingang van centrumparking ’t Ven, die een extra verdieping krijgt.

De ingang van centrumparking ’t Ven, die een extra verdieping krijgt. © Omgeving

De Churchilllaan. De Verbertstraat inslaan zal niet meer kunnen. Er komt een parking, ook hier veel bomen, maar er zou nog net plaats genoeg zijn om de Scheldeprijs te laten finishen.

De Churchilllaan. De Verbertstraat inslaan zal niet meer kunnen. Er komt een parking, ook hier veel bomen, maar er zou nog net plaats genoeg zijn om de Scheldeprijs te laten finishen. © Omgeving

De bijna onherkenbare Zamenhoflaan, met links het Gelmelenhof: van sluipweg naar verkeersluwe woonstraat.

De bijna onherkenbare Zamenhoflaan, met links het Gelmelenhof: van sluipweg naar verkeersluwe woonstraat. © Omgeving

Dit helikopterbeeld geeft zicht op welke zones precies aangepakt worden. Het eerste deel van de Paalstraat dus niet.

Dit helikopterbeeld geeft zicht op welke zones precies aangepakt worden. Het eerste deel van de Paalstraat dus niet. © Omgeving

Dit plan geeft de toekomstige verkeerscirculatie weer.

Dit plan geeft de toekomstige verkeerscirculatie weer. © Omgeving

Onder de bogen van de markt kan je alle plannen tot in detail gaan bekijken.

Onder de bogen van de markt kan je alle plannen tot in detail gaan bekijken. © JAA

Meer nieuws uit stad en rand

MEER OVER

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio