©  EPA-EFE

Vernieuwde treinstellen van Thalys doen ook Antwerpen aan

Spoorbedrijf Thalys heeft dinsdag in het station Brussel-Zuid zijn eerste gerenoveerde hogesnelheidstrein in gebruik genomen. De ruimtes in de treinstellen werden opnieuw geconfigureerd, waardoor de capaciteit met 28 zitplaatsen vergroot werd, volgens Thalys zonder compromissen op het gebied van comfort. De ecologische impact van de vernieuwde treinen is ook kleiner geworden.

Bron: BELGA

Bertrand Gosselin, CEO van Thalys, Sophie Dutordoir, CEO van NMBS en voorzitter van de raad van bestuur van Thalys, en Georges Gilkinet, minister van Mobiliteit, hebben de treinstellen dinsdag officieel ingehuldigd. Aan de buitenkant van de treinstellen zijn er geen grote veranderingen. Aan de binnenzijde daarentegen, bieden de vernieuwde treinstellen meer ruimte en comfort. Behalve de 28 extra zitplaatsen werd ook de ruimte voor bagage met 15 procent vergroot. De verlichting werd verfijnd en er werden nieuwe functies geïntroduceerd voor het welzijn van reizigers, zoals jassenrekken, USB-aansluitingen en informatiedisplays. De bar in de trein werd opnieuw ontworpen en uitgerust met automaten voor drankjes en snacks.

Door de capaciteitsverhoging in de treinstellen (+7,5 procent) zal de nieuwe configuratie plaats bieden aan bijna 400 passagiers. Dat zorgt niet enkel voor een hogere rendabiliteit, maar ook voor lagere CO2-emissies per passagier.

De Thalys-treinen, die al sinds 2020 worden voorzien van 100 procent groene stroom, zijn nu ook uitgerust met leds, voor een groener elektriciteitsverbruik, en toiletten met schoon water, die geen chemicaliën gebruiken. Thalys maakt er ook een prioriteit van om plastic voor eenmalig gebruik te elimineren en te vervangen door duurzame materialen.

Antwerpse designer

Voor de renovatie van de treinen deed Thalys een beroep op de Antwerpse designer Axel Enthoven van het ontwerpbureau Yellow Window. De Franse ontwerper Matali Crasset werkte vanuit haar expertise aan de keuze van bepaalde kleuren en elementen voor de zitting of de ontspanningsruimte. De eerste vernieuwde trein, die dinsdag in gebruik werd genomen, gaat in eerste instantie rijden op het traject Parijs-Amsterdam met bestemmingen Parijs, Brussel, Antwerpen, Rotterdam, Schiphol-Airport en Amsterdam. Het traject naar Duitsland, dat Parijs met Dortmund verbindt via Brussel, Luik, Aken, Keulen, Düsseldorf, Duisburg en Essen is gepland voor 2022.

 

 ©  EPA-EFE

 

 ©  AFP