De Antwerpsesteenweg krijgt op termijn overal fietspaden in twee richtingen. 

De Antwerpsesteenweg krijgt op termijn overal fietspaden in twee richtingen. © Dirk Vertommen

Studie voor vernieuwing Antwerpsesteenweg: “Comfort en veiligheid voor fietsers verhogen”

Mechelen, Sint-Katelijne-Waver -

De stad Mechelen, de gemeente Sint-Katelijne-Waver, het Agentschap Wegen en Verkeer en Pidpa maken werk van de vernieuwing van de Antwerpsesteenweg (N1). Samen laten ze een studie uitvoeren om het gedeelte tussen de vesten (R12) en het Fort van Walem met ook de Oscar van Kesbeeckstraat onder handen te nemen. Er gaat extra aandacht naar fietspaden, bushaltes en groen.

Sven Van Haezendonck

Er is al jaren sprake over de vernieuwing van de Antwerpsesteenweg. Behalve het recent vernieuwde gedeelte tussen de Vrouwvliet tot net voorbij de R6 richting Walem heeft die zijn beste tijd gehad. Daarom komt er een studie. “We moeten niet vanaf nul beginnen. Als basis nemen we een studie uit 2009 waarop we voortwerken met de inzichten vandaag”, zegt Patrick Princen (Vld-Groen-m+), schepen van Openbare Werken.

Fietspad in elke richting

Een belangrijk uitgangspunt voor de studie is het ontdubbelen van de fietsinfrastructuur en het maximaal conflictvrij maken van kruispunten. “Op het grootste gedeelte van de steenweg ligt er vandaag één fietspad voor de twee richtingen. Het is de bedoeling om er eentje in elke richting aan te leggen. Waar nodig vernieuwen we het wegdek, uiteraard niet op het gedeelte dat we al onder handen hebben genomen”, vertelt Gilles Van Goethem, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).

De Mechelse gemeenteraad heeft maandagavond een samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd voor een studie. De stad trekt het project. “Het is onze ambitie om op alle grote invalswegen naar de stad het fietscomfort en de fietsveiligheid te verhogen”, zegt Princen.

Bushaltes toegankelijker

Met het Tivolipad en de nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de Vrouwvliet beschikken zwakke weggebruikers binnenkort over een aangenamer en veilig alternatief. “Maar de Antwerpsesteenweg blijft voor veel gebruikers natuurlijk de snelste verbinding”, zegt Patrick Princen.

In de studie gaat er ook aandacht naar de vernieuwing van de voetpaden en een vlotte doorstroming van het openbaar vervoer. “Wij willen de aanwezige bushaltes op het traject opnieuw inrichten en toegankelijker maken”, zegt Gilles Van Goethem.

Het wegdek verkeert niet overal in goede staat.  

Het wegdek verkeert niet overal in goede staat.  ©  Dirk Vertommen

Watermaatschappij Pidpa laat de heraanleg en vernieuwing van de riolering onderzoeken. Dat moet ook zorgen voor de verbetering van de waterhuishouding. “We bekijken hoe we hierbij het reeds vernieuwde asfalt kunnen sparen en niet opnieuw moeten opbreken”, legt eerste schepen Princen uit.

Bijkomende groenvakken

Een extra aandachtspunt voor de stad is de realisatie van bijkomende groenvakken. “Op die manier willen we de winst op alle vlakken zo groot mogelijk maken.”

Een timing voor de werken is er nog niet. “We zouden graag nog deze bestuursperiode een eerste fase uitvoeren: ofwel het gedeelte tussen de vesten en de Vrouwvliet, ofwel dat tussen de R6 en het Fort van Walem”, zegt Patrick Princen.

Tussen de R6 en het Fort van Walem ligt de steenweg zowel op het grondgebied van Mechelen als dat van Sint-Katelijne-Waver. 

Tussen de R6 en het Fort van Walem ligt de steenweg zowel op het grondgebied van Mechelen als dat van Sint-Katelijne-Waver. ©  Dirk Vertommen

MEER OVER Blikvangers Mechelen

Meer nieuws uit regio Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio