Hugo en zijn vrouw Lydia. 

Hugo en zijn vrouw Lydia. © Walter Saenen

 

 © Walter Saenen

1 / 2
thumbnail: Hugo en zijn vrouw Lydia. 
thumbnail:  

Huis Baeyens laat corona achter zich met groot heropeningsfeest: “Dit bedrijf heeft geschiedenis in huis”

Borsbeek -

Met een groot heropeningsfeest toont Huis Baeyens dat het klaar is voor de toekomst. Ruim 110 jaar is het familiebedrijf de toonaangevende speler in onze regio voor kostuums en feestartikelen, maar corona deed het bijna de das om. Daarop besliste de familie om deel te nemen aan Andermans zaken, het VRT-programma waarin Kamal Kharmach ondernemingen in moeilijke papieren een nieuw elan geeft. Een van Kharmachs opdrachten: organiseer een heropeningsfeest. Zo geschiedde dus. En daarvoor werd alles uit de (verkleed)kast gehaald.

Elien Van Wynsberghe

Opgeklede vrouwen die ogen alsof ze uit de belle époque komen gewandeld. Een chirurg die net een bloederige operatie achter de rug lijkt te hebben ... Wie dacht dat een feest in de grootste verkleed- en kostuumwinkel van Antwerpen en omstreken doorsnee zou worden, was eraan voor de moeite. Huis Baeyens toonde zich zondag van zijn beste kant. En zo moest het ook, op orders van programmamaker Kamal Kharmach.

Begin 2020 bracht Huis Baeyens zijn activiteiten uit Antwerpen en Wommelgem samen in een bedrijfsgebouw aan de Frans Beirenslaan in Borsbeek. Amper twee maanden later was corona een feit en viel het familiebedrijf nagenoeg volledig stil. “Huis Baeyens is zo’n bedrijf dat volledig afhankelijk is van het samenkomen van mensen. Op één dag tijd werd hun omzet gereduceerd tot nul euro”, zegt Kharmach die natuurlijk niet kon ontbreken op het feest dat hij zelf in gang zette.

Hij draagt het bedrijf een warm hart toe. “Als kind al kwam ik in Huis Baeyens. Ik heb er behoorlijk wat feestartikelen en vuurwerk gekocht. Ja, ik heb de mensen in Borgerhout best wat last bezorgd met gerief van Huis Baeyens”, lacht hij. Of hij een favoriet kostuum heeft? “Een jurk van de kathedraal. Al past enkel mijn arm daarin. Maar deze jurk toont dat dit bedrijf geschiedenis in huis heeft.”

Als Antwerpenaar wilde Kharmach bovendien graag een thuismatch spelen in het nieuwe seizoen van Andermans zaken, zo vertelt hij. “En dit Antwerpse familiebedrijf is echt uniek. Het heeft twee Wereldoorlogen overleefd, maar corona betekende bijna zijn doodsteek.”

En dus trachtte Kharmach samen met meerdere specialisten de familie Baeyens op het spoor richting de toekomst te zetten. Kijkers kunnen dat traject in januari volgen op de televisie. “Het is een heel interessant verhaal geworden. Ik ben ook heel blij dat de familie wilde meewerken. Het vraagt moed om toe te geven dat het slecht gaat en het is heel Vlaams om niet met je problemen naar buiten te komen.”

Kamal Kharmach met zijn favoriete kostuum van Huis Baeyens.

Kamal Kharmach met zijn favoriete kostuum van Huis Baeyens. © Walter Saenen

Zoals na de oorlog

En of ze tevreden zijn met hun deelname. “We voelen ons echt geholpen”, zegt Gert Baeyens. “Er zijn ons dingen bijgebracht waar we zelf nooit zouden zijn opgekomen. Bijvoorbeeld over hoe we kosten kunnen besparen. Maar ook hoe we een jonger publiek kunnen bereiken. Vandaag lopen hier enkele influencers rond. En mijn dochters maken Tiktokfilmpjes.”

Vader Hugo (78) overschouwt de toestroom aan mensen die het openingsfeest op de been heeft gebracht. “Dit feest was een van de opdrachten van Kamal”, glimlacht hij. “Hoewel mijn eigen verjaardagsfeest eigenlijk dit weekend in mijn agenda stond. Maar goed, dit is ook een beetje mijn feest.”

Hugo Baeyens staat sinds 1964 in de familiezaak, samen met zijn vrouw Lydia. Vandaag runnen hun drie kinderen het bedrijf en staan ook hun twee kleinkinderen in de zaak. “Maar we blijven betrokken”, vertelt hij. Terwijl gidst hij ons vanuit de winkel verder naar de atelierruimte waar meer dan honderdduizend historische kostuums bewaard worden, in chronologische volgorde. Van de middeleeuwen over de belle époque, van religieuze gewaden tot politie- en legeruniformen. Van kronen tot lansen, van maskers tot geweren. Wat hier onder een dak is ondergebracht, is van onschatbare waarde.

 

 © Walter Saenen

“We verhuren deze kostuums aan toneelgezelschappen, voor stoeten, voor filmsets, … We maken ook zelf kostuums op bestelling. Onze laatste opdracht was voor een Zweedse filmproductie in het thema van de luchtvaart.”

Hugo wandelt van rayon naar rayon met lange rijen gewaden, allemaal keurig op de kapstok gehangen. Hij wijst blauw-gele vestjes aan die binnenkort door ‘roetveegpieten’ zullen worden gedragen. En verderop zijn er rood-witte die voor de fanfare van het Ros Beiaard zijn voorbehouden. Wat verder: jurken uit de jaren 1900, afgewerkt tot in de kleinste details.

Stilaan kan het bedrijf opnieuw ademen, zegt Hugo. “Dankzij het Oktoberfest en halloween gaat het al wat beter. Maar ik verwacht vooral dat we tijdens de feestdagen opnieuw gaan boomen. Mensen willen opnieuw feesten. Dat was na de Tweede Wereldoorlog ook het geval, vertelde mijn moeder me altijd. Toen beleefde Huis Baeyens hoogdagen.”

Hugo en zoon Gert.

Hugo en zoon Gert. © Walter Saenen

Een monument

In de winkelruimte snuisteren bezoekers ondertussen tussen de feestartikelen, de verkleedkleren en de maskers. Helemaal vooraan, in wat ze het ‘vergeten hoekje’ noemen, zitten Vivianne Peeters en Vanessa Ducheyenne, de naaisters van het bedrijf en respectievelijk 32 en 20 jaar in dienst. Hoeveel kostuums er van hun hand zijn? “Duizenden”, glimlachen ze. “We hebben er waanzinnig veel gemaakt. Het liefst vervaardig ik historische kostuums, van markiezen en markiezinnen”, zegt Vivianne. “Maar we maken er ook veel modernere, voor televisieprogramma’s als The Voice of Belgium’s got Talent.” Door corona zat Vanessa bijna anderhalf jaar thuis. Vivianne kon slechts een paar dagen per week aan de slag blijven. “Maar sinds september zijn we allebei weer voltijds aan het werk.”

Naaisters Vanessa en Vivianne.

Naaisters Vanessa en Vivianne. © Walter Saenen

Buiten hun atelier wordt er gedronken en gezongen, met feesthoeden en kransen en andere vrolijke attributen. Mama Ellen Wauters zoekt samen met zoontje Leon en dochter Juliette naar de perfecte accessoires. “Voor het Mexicaanse feest Dia de los Muertos voor mezelf, en voor de kinderen iets voor halloween”, lacht ze. “Ze lopen hier met grote ogen rond. We zijn flabbergasted. Ze hebben hier zo ontzettend veel! Dit is toch veel fijner dan op het internet te bestellen.”

Ook uit de film- en theaterwereld zakten heel wat gegadigden af naar Borsbeek. Zo ook regisseur Frank Van Laecke die onder meer de musical Daens regisseerde voor Studio 100. “Ik werk geregeld samen met Huis Baeyens”, zegt hij. “Vooral wanneer ik kostuums nodig heb uit een bepaald tijdkader. Bijvoorbeeld voor de musical My Fair Lady. Deze familie doet dit met een groot hart voor de theaterwereld. Hoe jammer zou het zijn, als een monument als dit zou verdwijnen.”

Ellen Wauters met Juliette en Leon.

Ellen Wauters met Juliette en Leon. © Walter Saenen

Regisseur Frank Van Laecke

Regisseur Frank Van Laecke © Walter Saenen

 

 © Walter Saenen

 

 © Walter Saenen

 

 © Walter Saenen

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio