© Stad Mechelen

Toekomstige stadswijk in Ragheno beroert Mechelaars: “Ze bouwen hele dorpen bij”

Mechelen -

Van uitgesproken enthousiast tot uitermate bezorgd en kritisch. Als er iets duidelijk is, dan wel dat de plannen voor de toekomstige stadswijk in Ragheno de Mechelaars bezighouden en danig beroeren. Dat bleek zaterdag tijdens een evenement dat de stad organiseerde om inwoners te informeren over het masterplan.

Sven Van Haezendonck

Achter het station ontvouwt Mechelen plannen voor een stadsontwikkelingsproject dat qua omvang ongezien is: een gebied van vijftig hectare tussen het kanaal Leuven-Dijle, de centrale werkplaats van de NMBS en het Bos van Loos. Het masterplan dat op tafelt ligt, schept de komende decennia ruimte om hier onder meer 140.000 vierkante meter aan kantoren te realiseren én in totaal 2.750 woningen.

“Dit project is goed voor de stad en de bouwpromotoren, maar niet voor de mensen die tien jaar geleden hebben geïnvesteerd in deze stad”, zegt Christophe Fajs. 

“Dit project is goed voor de stad en de bouwpromotoren, maar niet voor de mensen die tien jaar geleden hebben geïnvesteerd in deze stad”, zegt Christophe Fajs. ©  Dirk Vertommen

“Blij dat ze hier investeren”

Voor het eerst kiest het stadsbestuur resoluut voor hoogbouw met torens van tien tot achttien verdiepingen. Heel wat mensen zakten zaterdagnamiddag af naar het infomoment. “Vandaag is Ragheno een beetje een vergeten en verlaten stukje stad. Ik ben blij dat ze hier investeren. Ook Galpagos, het bedrijf waarvoor ik werk, verhuist naar deze plek. We kijken ernaar uit. Een stad mag een stad zijn. Ik hoop alleen dat daardoor de rand rond Mechelen groen blijft”, vertelt Wendy Troch.

LEES OOK: Torens in toekomstige stadswijk achter station hertekenen Mechelse skyline

Wendy Troch met haar kinderen Minne en Juul. 

Wendy Troch met haar kinderen Minne en Juul. ©  Dirk Vertommen

Zelf woont ze met haar gezin aan de andere kant van het Bos van Loos, in Spreeuwenhoek in deelgemeente Muizen. “Over het verkeer maak ik me wel een beetje zorgen”, zegt Wendy Troch. In het masterplan gaat de stad uit van een wijk die grotendeels autoluw is. De ontsluiting moet gebeuren via een nieuwe Arsenaalverbinding die rechtstreeks verbonden is met de tangent.

“De stad wordt op ons gegooid”

Buurtbewoner Christophe Fajs woont in de Hanswijkvaart. “Mijn eerste indruk is dat dit project goed is voor de stad en voor de bouwpromotoren, maar niet voor de mensen die tien jaar geleden hebben geïnvesteerd in deze stad. Toen wilde niemand hier een huis kopen”, zegt hij.

De man maakt zich zorgen over de toekomst. “Wij wonen graag in de buurt, maar de volgende vijftien tot twintig jaar wonen we hier op een bouwwerf. Het project is te groot om er iets tegen te ondernemen. We moeten het gewoon ondergaan. Wij zijn hier destijds komen wonen omdat het rustig was en net buiten de stad. Nu wordt de stad op ons gegooid”, vertelt Fajs.

Links het nieuwe station, rechts de torens in de toekomstige Raghenowijk.

Links het nieuwe station, rechts de torens in de toekomstige Raghenowijk. © Atelier Claar

“Het ziet er mooi en leuk uit, maar de hoge buildings schrikken me wel wat af”, zegt buurtbewoner Alex Perremans. Samen met zijn vriend wilde hij zich beter informeren over het project. “Tot nog toe waren de plannen voor ons een beetje een ver-van-mijn-bedshow. Hopelijk valt de verkeershinder mee en blijft de Colomabrug open.”

LEES OOK: Nieuwe boulevard van 21,5 miljoen verbindt tangent met Mechelse stadswijk Ragheno

Daniele Gardyn verhuisde ruim een jaar geleden vanuit Hove naar de Geerdegemvaart. “Ik geniet ’s avonds van het uitzicht op het station en de Sint-Romboutstoren. Ik vraag me af of ik hem in de toekomst nog wel zal zien”, zegt. Haar valt het op dat er enorm veel projecten op stapel staan in Mechelen. “Ze bouwen hele dorpen bij. Zo veel mensen erbij, wat gaat dat geven voor de leefbaarheid?”

“We zijn amper gehoord”

Luk Persoon werkte twintig jaar geleden voor een transportbedrijf in het Raghenopark. “Toen was er nog sprake van een weg om het bedrijventerrein rechtstreeks te ontsluiten met de autosnelweg. Begin 2000 werden zelfs nog huizen gesloopt om ruimte te creëren voor bedrijven”, vertelt hij. Eddy Muls woont bijna 25 jaar in de buurt. Al even lang is hij geëngageerd in het buurtcomité van de wijk Arsenaal. “In het hele traject naar het masterplan hoopten we mee aan tafel te zitten, maar we zijn amper gehoord”, zegt hij.

In 2023 hoopt de stad voor Ragheno over een goedgekeurd ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) te beschikken. Als dat lukt, kunnen projectontwikkelaars vergunningen aanvragen voor de bouw van woningen en publieke voorzieningen. Essentieel is de aanleg van de Arsenaalverbinding waarvoor de stad momenteel mikt op 2025.

Daniele Gardyn en Luk Persoon, met op de achtergrond de wijken Ragheno en Coloma. 

Daniele Gardyn en Luk Persoon, met op de achtergrond de wijken Ragheno en Coloma. ©  Dirk Vertommen

MEER OVER Blikvangers Mechelen

Meer nieuws uit regio Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio