Koen De Groof, commercieel directeur van Brabo: “De Progress en de Neptune vervangen twee van onze oudere schepen.” 

Koen De Groof, commercieel directeur van Brabo: “De Progress en de Neptune vervangen twee van onze oudere schepen.” ©  koen fasseur

Antwerps loodsbedrijf Brabo gaat olievervuiling in de haven bestrijden met “twee nieuwe werkpaarden”

Antwerpen -

Het Antwerpse loodsbedrijf Brabo heeft donderdag de aankomst gevierd van twee nagelnieuwe boten om de restanten van olierampen in de Antwerpse haven op te ruimen. Ze kosten samen zo’n 6,5 miljoen euro. “Dit zijn echt twee werkpaarden in de natte aannemerij.”

Christoph Meeussen

Al sinds 1996 bestrijdt Brabo Cleaning Company olievervuilingen in het Antwerpse havenwater. Sinds 2015 gebeurt dat via een openbare aanbesteding en begin dit jaar kreeg Brabo, met hoofdzetel aan het Asiadok en de Noorderlaan, voor de tweede keer het contract toegewezen van het Havenbedrijf Antwerpen. “Daarop hebben wij heel snel deze bestelling gedaan bij Damen Shipyard in Nederland”, zegt Koen De Groof, commercieel directeur van Brabo. “De Progress en de Neptune vervangen twee van onze oudere schepen.”

De twee schepen zijn groter, krachtiger, en stoten ook zo’n tien keer minder vervuilende stoffen uit. “Dit zijn echt twee werkpaarden in de natte aannemerij. Samen hebben ze 800 meter aan oliekeerwanden, om bij een incident zo snel mogelijk de olie in te dammen. Nieuw is ook een vacüumzuiger, waarmee ze olie kunnen opzuigen en in een tank stockeren. Het olie-watermengsel brengen we naar een erkende afvalverwerker. Vroeger werd olie al eens chemisch opgelost. Dat mag nu niet meer. Het moet uit het water worden gehaald, wat wij dus zo goed als altijd mechanisch doen.”

Op 40 minuten ter plaatse

Hoe olie in het water komt? “Dat kan om vele redenen zijn: Een doorgeroeste tank van een schip, olie die vanop land in het water lekt, enzovoort”, aldus Koen De Groof. De vloot van Brabo ligt verspreid in de Antwerpse haven. De firma moet volgens het contract met het Havenbedrijf Antwerpen in zo’n veertig minuten op eender welke plaats in de haven kunnen. “32 van onze bootmannen hebben ook een opleiding gehad om met de schepen voor olierampen te varen. Als er dus iets gebeurt, dan laten enkelen van hen hun reguliere werk vallen en reppen ze zich naar het schip. We sturen dan uiteraard ook snel vervangers.”

Brabo moet volgens De Groof zo’n vijftig keer per jaar uitrukken. “Dat kan om een werkje van enkele uren gaan, maar soms gaat het ook om spills van enkele dagen tot meerdere weken.” Donderdag werden de nieuwe, zeewaardige schepen gedoopt, in het bijzijn van een honderdtal aanwezigen. Onder hen ook prominenten uit de Zeebrugse haven, waar Antwerpen mee fuseert. Zijn er ambities om ook daar olie-incidenten op te ruimen? “Dit contract geldt alleen voor Antwerpen, maar we staan open voor alle werk”, besluit De Groof.

De cabine kan in overdruk gezet worden. Als de bemanning door vervuilde lucht zou varen, dan dringt die niet naar binnen. 

De cabine kan in overdruk gezet worden. Als de bemanning door vervuilde lucht zou varen, dan dringt die niet naar binnen. ©  koen fasseur

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio