De verkeerslichten op het kruispunt van de R18 met de gewestweg N123 naar Kasterlee verdwijnen en maken plaats voor een rotonde. 

De verkeerslichten op het kruispunt van de R18 met de gewestweg N123 naar Kasterlee verdwijnen en maken plaats voor een rotonde. © EMA

Nieuwe R18 wordt moderne randweg met ventwegen, rotondes en fietssluizen

RETIE -

De ring rond Retie wordt volgend jaar opgewaardeerd tot een moderne dorpsring: een vlotte randweg met een centrale doorgangsweg voor het doorgaand auto- en vrachtverkeer en aan weerszijden een ventweg voor het lokale verkeer en de fietsers. De verkeerslichten verdwijnen en maken plaats voor rotondes.

Eddy Meulemans

In het dorpscentrum van Retie komen vandaag zes gewestwegen samen: uit Arendonk, Mol-Postel, Dessel, Geel, Kasterlee en Oud-Turnhout. Onnodig te zeggen dat het op de Markt dagelijks een drukte van jewelste is. Toch is de toestand vandaag al heel wat beter dan vijf jaar geleden. Sinds de halve ring rond het dorp in 2015 is doorgetrokken tot op de gewestweg N118 naar Arendonk en het zwaar verkeer verplicht wordt omgeleid via deze verlengde ringweg, heerst er duidelijk meer rust onder de toren van Sint-Martinuskerk.

De ring is er. En hij heeft zelfs een officieel R-nummer. Maar de R18 is nog altijd niet meer dan een aaneenschakeling van drie oude gemeentewegen. Daar komt vanaf volgend jaar verandering in. “We maken er een volwaardige dorpsring van”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld).

Zoals in Nederland

De vernieuwde ringweg krijgt een centrale rijbaan in fluisterasfalt, iets waar de omwonenden sterk op aandrongen, en wordt omzoomd met een groenzone van bomen en hagen. De maximumsnelheid op de ring wordt gehandhaafd op 50 kilometer per uur. Achter de bomen en hagen komt aan beide kanten een ventweg, zoals je vaak in Nederland ziet. Deze nieuwe ventwegen worden ingericht als zone 30 en zijn bedoeld voor het plaatselijk verkeer en de fietsers. Voor een vlotte doorstroming op de kruispunten met de gewestwegen naar Geel en Kasterlee worden grote rotondes aangelegd. De verkeerslichten verdwijnen.

De vernieuwde ring krijgt een centrale doorgangsweg met aan weerszijden een ventweg achter een strook van bomen en hagen. 

De vernieuwde ring krijgt een centrale doorgangsweg met aan weerszijden een ventweg achter een strook van bomen en hagen. © RR

Volgens minister Peeters wordt bij de heraanleg van de R18 ook grote aandacht besteed aan de veiligheid en het comfort van de fietsers. “Ter hoogte van de kruispunten en de zijstraten leggen we vrijliggende fietspaden in asfalt aan”, zegt de minister. “Ook komen er speciale oversteekplaatsen met middeneilanden en fietssluizen, zodat de fietsers overal veilig de ring kunnen kruisen.”

Schepen Luc Janssens: “We kijken uit naar het eindresultaat, want de fietspaden langs de ring zijn in heel slechte staat.”

Schepen Luc Janssens: “We kijken uit naar het eindresultaat, want de fietspaden langs de ring zijn in heel slechte staat.” © EMA

Het ontwerp van de vernieuwde R18 werd donderdagavond voorgelegd aan de bewoners. De komende weken en maanden wil het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) nog enkele privégronden op het traject aankopen, de omgevingsvergunning aanvragen en een aannemer aanstellen. Het streefdoel is dat de voorbereidende werken in de lente van volgend jaar starten. De grote wegenis- en rioleringswerken zijn gepland in 2023.

Enorme verbetering

Het Vlaams Gewest investeert 3,6 miljoen euro in de nieuwe Retiese ring. “De kosten voor ons als gemeentebestuur beperken zich tot de inrichting van de ventwegen en de verlichting, alles samen zo’n 100.000 euro”, zegt schepen van Verkeer en Openbare Werken Luc Janssens (Nieuw Retie). “We kijken uit naar het eindresultaat. Vooral voor de bewoners en de fietsers zal de nieuwe ring een enorme verbetering zijn. De oude betonvakken zorgen voor veel geluidshinder. En de huidige fietspaden zijn ondertussen in heel slechte staat, bijna niet meer te doen eigenlijk.”

In 2015 werd de vroegere halve ring rond Retie verlengd tot op de aansluiting met de N118 naar Arendonk. 

In 2015 werd de vroegere halve ring rond Retie verlengd tot op de aansluiting met de N118 naar Arendonk. © BERT DE DEKEN

Meer nieuws uit de Kempen

citta Kempen

Mobiliteit in de Kempen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio