Een vrouwelijk triumviraat zet de krijtlijnen uit bij Toneelhuis: van links af, Maud Van de Velde, Kathleen Treier en Elsemieke Scholte.  

Een vrouwelijk triumviraat zet de krijtlijnen uit bij Toneelhuis: van links af, Maud Van de Velde, Kathleen Treier en Elsemieke Scholte.  ©  Jan Van der Perre

Toneelhuis gaat op pad met nieuwe makers

Antwerpen -

Toneelhuis werkt vanaf de herfst van 2022 samen met een ploeg van vijf vaste makers. Het nieuwe directieteam voorziet dan ook een ‘vrije ruimte’, waarin telkens andere artiesten aan de slag kunnen.

Ilse Dewever

Toneelhuis heeft gisteren de nieuwe artistieke plannen ontvouwd die ingaan vanaf het seizoen 2022-2023 en gelden voor de daaropvolgende vijf jaar. Nog tot juni 2022 is Guy Cassiers artistiek directeur bij Toneelhuis. Dan volgt Kathleen Treier hem op. Met Maud Van de Velde (algemeen directeur) en Elsemieke Scholte (hoofd artistieke innovatie) vormt zij een nieuw vrouwelijk triumviraat dat aan het hoofd staat van Toneelhuis.

Vanaf midden 2022 kiest het Antwerpse stadstheater dat huist in de Bourla voor vijf vaste makers. Van de huidige ploeg met onder meer Benjamin Verdonck en Mokhallad Rasem blijven enkel FC Bergman en Olympique Dramatique nog aan boord. Daarnaast krijgen nu ook Lisaboa Houbrechts, Benjamin Abel Meirhaeghe en Gorges Ocloo een plek in de artistieke kern van Toneelhuis. “Dit traject is geen revolutie, maar wel een radicale evolutie”, zegt Kathleen Treier. “Wij kiezen voor vervrouwelijking, verkleuring en vervorming.”

Daarnaast schuift Toneelhuis een jaarlijks opnieuw in te richten ‘vrije ruimte’ naar voor. Daarbij krijgen telkens andere jonge makers de kans om binnen de goed uitgebouwde organisatie van Toneelhuis een voorstelling te maken. In het seizoen 2022-2023 krijgen Antwerpenaar Jaouad Alloul en Naomi Velissariou er een plek. Deze Grieks-Belgische regisseur tekent er voor een bewerking van Tom Lanoyes theatertekst Atropa. “Los van deze artiesten zetten we natuurlijk ook nog gezelschappen van elders op de planken. En ook de festivals Antwerpse Kleppers en Love At First Sight blijven bestaan.”

Vanaf 2023 wordt in en rond de Bourlaschouwburg de derde fase van een groots restauratieplan aangevat. Daarbij krijgen zowel de inkomhal als de zaal een ander uitzicht. Als alles volgens plan verloopt, zou de Bourla als schouwburg tijdens de werken anderhalf jaar sluiten. Voor het seizoen 2025-2026 zou Toneelhuis dan elders in Antwerpen zijn voorstellingen op de bühne zetten. De feestelijke opening van de Bourla is voorzien voor begin 2027.