Kruitmagazijn grijpt terug naar oude theatertechnieken. 

Kruitmagazijn grijpt terug naar oude theatertechnieken. © evdw

Kruitmagazijn Lillo is klaar voor volks theater: “Zonder subsidies, kleinschalig en traditioneel”

Het Kruitmagazijn in Lillo evolueerde de voorbije twaalf jaar van feestruimte tot een theaterzaaltje. Eigenaar Kris Dockx en zijn Genooten van den Laeste Stuyver vinden dat het historisch gebouw nu eindelijk volwassen is geworden, hebben een nieuwe productie klaar en kiezen resoluut voor volks theater.

Ooit was het gebouw de thuisbasis van de gansrijders van Lillo. Sedert de aankoop door Kris Dockx meer dan tien jaar geleden hanteerde hij strikte regels voor het gebruik. Dansfeesten konden niet meer en de plannen om het gebouw te restaureren, kregen vorm. Nu is alles stilaan zoals Dockx het in zijn hoofd had.

“De 17 verflagen werden zonder beschadiging van de muren verwijderd. Origineel lag hier een zware eiken vloer op een balkenconstructie. Een tegelvloer mocht niet, omdat er mogelijk vonken konden ontstaan. In een pand vol kruit is dat niet aangewezen. We haalden de tegelvloer weg, nu ligt er opnieuw een houten vloer.”

Dockx : “We doorliepen met deze renovatie een groeiproces. Het is nog altijd een bewuste keuze om vrij te zijn, onafhankelijk van overheidssubsidies en banken. Een eerste aanzet om van het Kruitmagazijn een theater-museum te maken resulteerde in een zaaltje waar het publiek plaats nam op cinemastoelen uit een oude bioscoop in het Franse Gouy. De oplopende stoelenrijen zijn ondertussen vervangen door gemakkelijke stoelen vlak aan het podium. Er is plek voor maximum veertig bezoekers.”

Het is dus de bedoeling kleinschalig te blijven: “Op deze manier zit het publiek tussen de spelers en twee speelruimtes. Aan de ene kant spelen de acteurs en wanneer de kijkers hun stoelen draaien, genieten ze van het poppentheater. Deze opstelling maakt het gemakkelijker om het publiek actief te betrekken bij alles.”

Kris Dockx, Liesbeth Debra en Jan Van Leuven bij een oud orgeltje in het magazijn.

Kris Dockx, Liesbeth Debra en Jan Van Leuven bij een oud orgeltje in het magazijn. © evdw

Kris Dockx vindt dat in de huidige vernieuwing van de muziekscène armoede troef is. Het is volgens hem niet meer dan “hier en nu, directe consumptie, tomeloze genotzucht en obligate selfies”. Volksmuziek, verhalen, sprookjes en klassieke muziek zijn volgens hem dan weer van een onpeilbare schoonheid. “Onze keuze in het Kruitmagazijn is dan ook duidelijk. Wij gaan voor traditionele technieken, met bijvoorbeeld marionetten. We willen dicht bij de mensen staan.”

Napoleon

Het Kruitmagazijn is in zijn soort het enige bewaarde militaire gebouw ter wereld. Het werd opgericht onder Napoleon door ingenieur-commandant Gerard Gillot. Uit diens documenten blijkt dat er in 1810 één jaar aan is gewerkt door zo‘n 300 mensen. De Franse keizer is tijdens zijn leven drie keer in Lillo geweest en heeft hier twee keer overnacht. Het fort was belangrijk voor de controle over de Schelde. Dit was in feite het geladen pistool, gericht op het hart van aartsvijand Engeland, waarmee Napoleon altijd dreigde. Het gebouw heeft drie meter dikke muren, waarin één miljoen bakstenen zijn verwerkt. Er kon 50 ton buskruit in worden opgeborgen.

Nieuwe voorstelling

De vier voorstellingen van de nieuwe productie Smartlappen en gazetten gezongen en verteld te Lillo aan het Scheld zijn uitverkocht. Maar boeken voor groepen vanaf twintig personen kan wel.

Alle toeschouwers zitten parterre.

Alle toeschouwers zitten parterre. © evdw

Kijkers worden bij het binnenkomen verrast door een oldtimer.

Kijkers worden bij het binnenkomen verrast door een oldtimer. © evdw

Het Kruitmagazijn vijftien jaar geleden: een stenen vloer en vele oude verflagen.

Het Kruitmagazijn vijftien jaar geleden: een stenen vloer en vele oude verflagen. © rr

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio