©  rr

Piloot met pensioen gaat met uniek Amerikaans toestel boven Antwerpen vliegen

Ludo Gysels (67) heeft na zijn lange carrière als commercieel lijnvluchtpiloot zijn ultieme pensioendroom waargemaakt. Vanaf april plant hij vanaf de vliegvelden in Brasschaat en Deurne commerciële rondvluchten, in een gevechtstoestel uit 1949.

De vliegcarrière van Ludo Gijsels (67) uit Kapellen begint op zijn achttiende. Maar liefst 49 jaar heeft hij door de lucht gezweefd. Hij genoot zijn opleiding op de luchthaven van Deurne met privélessen. Daar behaalde hij zijn diploma als privépiloot én instructeur. Daarna werkte hij vijf jaar bij Air Taxi, een private vliegtuigmaatschappij.

Het faillissement van het bedrijf dwong hem zich om te scholen naar lijnvluchtpiloot. Hij werkte voor verschillende maatschappijen, zoals Delta Air en ook onze nationale maatschappij Sabena. “Daar werkte ik 17 jaar voor. Ik heb het bloedbad meegemaakt. Dat was werkelijk een drama.” Maar Ludo Gysels heeft geen zittend gat en zat amper twee weken zonder werk. De Sabena Flight Academy is altijd blijven bestaan. Voor die vliegschool verhuisde hij naar Phoenix, Arizona in de Verenigde Staten. Daar gaf hij lesvluchten als hoofdinstructeur.

 

 ©  rr

737 Boeing

Maar Kapellen trok aan zijn mouw. “Met mijn gezin was het thuisfront toch praktischer.” Weer schoolde hij zich bij. Bij Sabena vloog hij met een Airbus 330. “Er was te weinig werk om daar mee te vliegen. Vliegen met een 737 Boeing, dat gaf wel kansen.” En zo werkte hij nog als piloot en instructeur voor verschillende Europese vliegtuigmaatschappijen, waaronder Ryanair. Voor TUI vloog hij tot aan zijn pensioen met een Braemer190, een tweemotorige jet.

Een paar jaar geleden al onderzocht hij het plan om met een Amerikaans gevechtstoestel te vliegen, maar het was er de tijd niet voor. Nu wel. Via een oude collega van Sabena die vliegtuigen restaureerde, vond hij in Sint-Truiden een militair vliegtuig om u tegen te zeggen. Het gaat om een Nort AmT28 uit ‘49.

“Dat was eigendom van de Amerikaanse luchtmacht en marine en heeft Amerikaanse gevechtspiloten opgeleid op de basis in North Carolina. Ik heb dat gekocht, ja. En dat kostte een ferme duit. Ik ben geen rijke mens, maar heb m’n spaarpot aangesproken voor m’n grote droom”, lacht hij.

Voorlopig staat het toestel op het vliegveld van Brasschaat. Maar in de toekomst, vanaf april 2022, vliegt het van daar en vanop de luchthaven van Deurne voor commerciële rondvluchten. Ludo zal de luxe van de vliegtuigen op lange afstand missen. “Voor dit toestel heb je een enorme concentratie en heel veel ervaring nodig. En uiteraard deed ik een extra theoretisch en praktisch examen. Ik stond vroeger op met een grote glimlach en doe dat nog steeds. Als alles volgens plan verloopt starten de rondvluchten aan 800 euro per passagier voor een half uurtje adembenemend zicht over Antwerpen.”

 

 ©  rr

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio