De gemeenteraad heeft de rijrichting op de Cirkellaan voor eens en altijd bepaald: het wordt rechts. 

De gemeenteraad heeft de rijrichting op de Cirkellaan voor eens en altijd bepaald: het wordt rechts. © jaa

Eindelijk beslissing in dossier ‘Engelse rotonde’: gedaan met links oprijden

Schilde -

Het mogelijk enig linksdraaiend verkeersknooppunt op het Europese vasteland verdwijnt. De Schildese gemeenteraad heeft beslist om de rijrichting op de volledig ronde Cirkellaan naar rechts om te keren, zoals bij elke ‘normale’ rotonde. Coalitiepartner Open Vld, tot vandaag nog altijd voorstander van de ‘Engelse’ stijl, likt haar wonden.

De gemeenteraad was amper gedaan of N-VA liet triomfantelijk weten dat de het dossier Cirkellaan beslecht was ‘in het voordeel van de zwakke weggebruiker’. Met een overweldigende meerderheid trouwens. De hele oppositie stemde mee in de door schepen van Openbare Werken Peter Mendonck (N-VA) al lang aangegeven richting. Open Vld laat weten te berusten in de beslissing, waardoor de dagen van de Britse roundabout in Schilde geteld lijken.

De Cirkelaan: bijna perfect rond, maar geen rotonde. Al wordt de rijrichting in de toekomst toch maar aangepast omdat er ook een fietspad wordt aangelegd.

De Cirkelaan: bijna perfect rond, maar geen rotonde. Al wordt de rijrichting in de toekomst toch maar aangepast omdat er ook een fietspad wordt aangelegd. © Google Maps

De Cirkellaan is een bijzonder geval. Op deze effectief cirkelvormige laan komen maar liefst acht straten uit, maar toch moest je er, tot de weg dit voorjaar werd opgebroken, niet rechts, maar links oprijden. Een unicum op het Europese vasteland. Het verkeersknooppunt mag dan wel op een rotonde lijken, maar is er officieel nooit één geweest.

Niet één ongeval

Het door N-VA gedomineerde schepencollege en de gemeenteraad beslisten eind 2018 al - in de vorige bestuursperiode zonder Open Vld - om komaf te maken met deze curiositeit. De aanleg van riolen bood hiertoe de gelegenheid. “De veiligheid van de fietsers heeft altijd vooropgestaan”, benadrukt schepen van Openbare Werken Peter Mendonck (N-VA). “Zo verandert niet alleen de rijrichting in de Cirkellaan, maar leggen we ook een breed vrijliggend dubbelrichtingsfietspad aan. De combinatie van beide ingrepen zal zorgen voor meer verkeersveiligheid voor deze zwakke weggebruikers.”

Schepen Peter Mendonck (N-VA) wijst de meest aangewezen nieuwe rijrichting al lang aan, hield voet bij stuk en haalt zijn slag nu thuis. “In het belang van de zwakke weggebruiker”.

Schepen Peter Mendonck (N-VA) wijst de meest aangewezen nieuwe rijrichting al lang aan, hield voet bij stuk en haalt zijn slag nu thuis. “In het belang van de zwakke weggebruiker”. © jaa

Bewoners in de buurt Steynhoeve, waar veel riante villa’s staan en met onder de bewoners nogal wat kiezers van Open Vld, lieten meermaals horen dat ze het omkeren van de rijrichting om tal van redenen niet zien zitten. Eén van de belangrijkste argumenten is dat er in al die jaren niet één ernstig ongeval gebeurd is. Olivier Verhulst (Open Vld), al boos om het gebrek aan inspraak in dit dossier, voegde daar deze zomer nog een advies van de provincie aan toe. “Auto- en fietsverkeer mengen en het behoud van de rijrichting is op deze locatie de veiligste oplossing”, stuurde de schepen van Mobiliteit aan op een clash in het college.

Geen tegenzet

Die strijd lijkt nu dus in het voordeel van N-VA beslecht. “We hebben ons bewust onthouden op de gemeenteraad, maar zullen geen verdere stappen ondernemen om de rijrichting op de Cirkellaan te behouden om de werken niet gevaar te brengen”, meet Verhulst de schade. “Dit blijft voor ons evenwel niet de keuze voor de hoogste verkeersveiligheid. We blijven het ook onkies vinden dat er niet geluisterd werd naar de buurt. En neen, we kijken niet uit naar een ander dossier om onze coalitiepartner volgende keer klem te rijden. De sfeer in het college is opperbest.”

Concreet besliste de gemeenteraad maandag over het politiereglement dat de rijrichting op de Cirkellaan regelt. Zo weten de stratenmakers straks tenminste waar ze welke verkeersborden moeten zetten. De werken in de Cirkellaan, waar ook nieuwe riolen onder de grond gestopt worden, gingen op 1 juni van start. Het einde staat gepland tegen de zomer van 2022. ( jaa)

De beslissing over de rijrichting kwam niks te vroeg. De werken zijn al een half jaar bezig.

De beslissing over de rijrichting kwam niks te vroeg. De werken zijn al een half jaar bezig. © jaa

Meer nieuws uit stad en rand

MEER OVER

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio