Het kruispunt Heuvelstraat - Jan Frans Willemsstraat werd duidelijker voor de fietsers. 

Het kruispunt Heuvelstraat - Jan Frans Willemsstraat werd duidelijker voor de fietsers. © RR

Einde wegenwerken doet fietszone van zes straten ontstaan

Boechout -

De heraanleg van de Dr. Theo Tutsstraat, de Jan Frans Willemsstraat en het Onze-Lieve-Vrouweplein in Boechout is afgerond. De vernieuwde infrastructuur maakt nu deel uit van een ruime fietszone in het centrum.

Door de straten her in te richten als fietsstraten en de voorrangsregels aan de kruispunten aan te passen, is er meer veiligheid gecreëerd voor de zachte weggebruikers.

De Dr. Theo Tutsstraat is een nieuwe fietsstraat.

De Dr. Theo Tutsstraat is een nieuwe fietsstraat. © RR

Schepen voor Mobiliteit Rudi Goyvaerts (PRO Boechout-Vremde) schetst de situatie: “Het eenrichtingsverkeer blijft behouden voor gemotoriseerd verkeer, maar fietsers mogen in tegenovergestelde richting rijden. In een deel van de Jan Frans Willemsstraat en de Dr. Theo Tutsstraat werd daarvoor een verhoogd fietspad aangelegd.”

Samen met een deel van de Heuvelstraat, tussen Molenlei en Lange Kroonstraat, het deel van de Lange Kroonstraat in de richting van het O.L.-Vrouweplein en de Van Colenstraat vormen deze straten nu één fietszone.

De fietszone van Boechout breidt opnieuw uit.

De fietszone van Boechout breidt opnieuw uit. © RR

Om de fietsstromen een vlotte doorgang te geven werd de voorrangsregeling aangepast. “Het verkeer in de Heuvelstraat krijgt voorrang op de Molenlei en op het verkeer uit de Jan Frans Willemsstraat. Het verkeer dat van de Lange Kroonstraat naar het O.L.-Vrouweplein rijdt, krijgt voorrang op verkeer uit de Appelkantstraat.” (fisp) 

Fietsers mogen in beide richtingen voor de Jan Frans Willemsstraat.

Fietsers mogen in beide richtingen voor de Jan Frans Willemsstraat. © RR