Simulatie van de gedeeltelijke overkapping ter hoogte van de Groenendaallaan en de oprit van de Ring in Merksem. Dit deel van de overkapping ligt vast. 

Simulatie van de gedeeltelijke overkapping ter hoogte van de Groenendaallaan en de oprit van de Ring in Merksem. Dit deel van de overkapping ligt vast. ©  rr

Ringland én Lantis: “Overkapping Antwerpse Ring staat niet ter discussie”

Antwerpen -

“De overkapping van de Antwerpse Ring staat niet ter discussie.” Dat zeggen zowel burgerbeweging Ringland als de bouwheer van de Oosterweelverbinding Lantis. “De engagementen die hierover aangegaan zijn veranderen niet.”

Patrick Van de Perre

Een uitspraak van de voorzitter van de Raad van Bestuur van Lantis David Van Herreweghe in het Vlaams Parlement zorgt voor enige verwarring. Tijdens de voortgangsrapportage over de Oosterweelverbinding donderdag zei hij dat de versnelde elektrificatie van het wagenpark de keuze voor de overkapping van de Ring kan beïnvloeden.

LEES OOK. “Volledige overkapping van Antwerpse Ring misschien niet meer nodig”

Exit overkapping dus? “Neen”, klinkt het resoluut bij Lantis. “Het enige wat David Van Herreweghe gezegd heeft is dat er in het immense project dat de Oosterweelverbinding is, doorlopend rekening gehouden wordt met nieuwe evoluties. Maar de geplande overkapping is veel meer dan alleen maar een oplossing voor fijn stof en geluidsoverlast.”, zegt de woordvoerster van Lantis Annik Dirkx.

De ongerustheid over het eventueel terugdraaien van de overkapping in niet nodig. “Het is een storm in een glas water. Lantis is samen met andere partners het engagement aangegaan om de Antwerpse Ring maximaal te overkappen. En dat blijft zo.

“Geen reden tot ongerustheid”

Peter Vermeulen 

Peter Vermeulen ©  jhs

Mede op vraag van de burgerbewegingen zijn er werkbanken opgericht, waarin leden van verschillende organisaties zitten. Zo is er ook een werkbank financiën, die de financiering van project in de gaten houdt. Ook worden er binnen diezelfde werkbank regelmatig simulaties gemaakt en verschillende pistes onderzocht.

“Een denkoefening, meer dan dat is het niet”, zegt Peter Vermeulen van Ringland. “Er is echt geen enkele reden om aan te nemen dat de overkapping van de Antwerpse Ring op de helling staat. Sterker nog, Lantis zelf is wat dat betreft een zeer goede partner als het gaat om het uitvoeren van de leefbaarheidsprojecten.”

Peter Vermeulen wijst erop dat Lantis, in overleg met de burgerbewegingen, recent nog een aantal verbeteringen heeft doorgevoerd op het noordelijk deel van de Ring. “Zo wordt het aantal rijstroken van de bypass, die tijdens de sloop van het viaduct van Merksem wordt gebruikt, beperkt worden tot twee keer rijstroken.

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio