In een lange colonne reden ongeveer dertig sympathisanten van de Fietsersbond Geel donderdag onder meer door de fietszone in de Nieuwstraat. 

In een lange colonne reden ongeveer dertig sympathisanten van de Fietsersbond Geel donderdag onder meer door de fietszone in de Nieuwstraat. © Hans Otten

Fietsersbond wil zone 30 in volledige bebouwde kom

Geel -

Een colonne van een dertigtal tweewielers trok donderdagmiddag traag door het centrum van Geel en Sint-Dimpna. Met de ludieke fietsactie wil Fietsersbond Geel pleiten voor een zone 30 in de hele binnenstad.

Hans Otten

Met de vriendelijke protestactie doet de Fietsersbond Geel een gelijkaardige onderneming van enkele jaren geleden nog een keer over. Maar waar de fietscolonne zich toen beperkte tot de Gasthuisstraat en het Sint-Dimpnaplein, trekt de fluogele stoet dit keer bij het begin van de avondspits ook dwars door het stadshart van Geel.

“Met onze ruimere rit willen we ook enkele knelpunten van de ingevoerde fietszone aankaarten”, zegt voorzitter Johan Alen van Fietsersbond Geel. “Begrijp me niet verkeerd, wij zijn grote voorstander van die fietszone, voor ons mag die zelfs groter zijn. Maar de zone werkt niet goed, om de simpele reden dat er nog te veel doorgaand autoverkeer is. Daarvoor zijn sterkere ingrepen nodig.”

De omgeving van Sint-Dimpna blijft voor fietsers een gevaarlijke buurt door het doorgaande en vaak zware verkeer.

De omgeving van Sint-Dimpna blijft voor fietsers een gevaarlijke buurt door het doorgaande en vaak zware verkeer. © Hans Otten

Doorgaand verkeer knippen

“Wij pleiten daarom voor het filteren van het verkeer door het invoeren van knips, bijvoorbeeld op het kruispunt van de Nieuwstraat met De Billemontstraat, of aan de overgang van de Nieuwstraat naar Markt en Havermarkt. Ook in de Stationsstraat is er te veel doorgaand verkeer, terwijl het Stationsplein zeker tijdens de spits een kluwen is waar weinig fietsers zich door willen wagen. We willen vooral dat er dringend werk gemaakt wordt van een circulatieplan voor Geel.”

Ook de verkeersdrukte in het hart van Sint-Dimpna blijft nadrukkelijk op de radar staan. “Het is onwaarschijnlijk: in de onmiddellijke omgeving bevinden zich zeven scholen, vier woonzorgcentra en één ziekenhuis. Die brengen op zich ook al veel fietsverkeer met zich mee. En toch davert er hier onafgebroken zwaar vrachtverkeer door Sint-Dimpna.”

Jong en oud fietste donderdag door het drukke centrumverkeer.

Jong en oud fietste donderdag door het drukke centrumverkeer. © Hans Otten

Algemene zone 30

De plannen voor de aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg slepen voor de Fietserbond te lang aan. “Dat kan nog gemakkelijk tien jaar duren voor die oplossing er is”, zegt Johan Alen. “Wij willen nu ingrepen. Haal het vrachtverkeer hier weg, maar voer vooral in de volledige bebouwde kom zone 30 in. Waar het nu overal zone 50 is en met enkele straten met een limiet tot 30 kilometer per uur, pleiten wij net voor de omgekeerde wereld: automatisch zone 30 en waar de weginrichting het toelaat 50 kilometer per uur. Ja, dat betekent ook zone 30 in de omgeving van Sint-Dimpnaplein. Daarin volgen we de Antwerpse provinciegouverneur Cathy Berx.”

Johan Alen van de Fietsersbond (vooraan) legt aan de deelnemers uit hoe de actieroute loopt.

Johan Alen van de Fietsersbond (vooraan) legt aan de deelnemers uit hoe de actieroute loopt. © Hans Otten

De actie verliep zonder incidenten, al moest het autoverkeer zich aan de snelheid van de bonte stoet aanpassen.

MEER OVER

Meer nieuws uit de Kempen

citta Kempen

Mobiliteit in de Kempen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio