De Wever gaat vol voor derde legislatuur als Antwerps burgemeester: “Ik wil de Grote Verbinding afgewerkt zien”

Huidig burgemeester Bart De Wever (N-VA) windt er geen doekjes om: na de gemeenteraadsverkiezingen in 2024 wil hij aan zet blijven in Antwerpen. Dat heeft hij donderdag gezegd in een interview op Radio 2. Of de huidige coalitie met Vooruit en – vooral – Open Vld stand zal houden? “Ik hoop dat de andere partijen mee zullen verdedigen wat wij vandaag in Antwerpen doen”, zegt De Wever.

svw, dvd

De Antwerpenaar laat er geen twijfel over bestaan: als één politicus burgemeester mag zijn de komende legislatuur, dan is het wel Bart De Wever. Gevraagd naar wie vanaf 2024 burgemeester van Antwerpen mag zijn, koos liefst 35,8% van de bevraagde Antwerpenaren voor de N-VA-voorzitter. Daarmee steekt hij met kop en schouders uit boven de rest van het Antwerpse politieke speelveld, met Jinnih Beels (11,1%) op de tweede plaats.

LEES OOK: Niemand komt tot aan de hielen van ‘koning Bart’ in Antwerpen: dit zijn de populairste politici volgens onze peiling

Een resultaat waar De Wever tevreden mee is. “Het is maar een peiling en het is nog lang, maar dat je nog steun krijgt, maakt me blij want de Antwerpenaar is heel kritisch. Je kunt niet voor iedereen goed doen”, zei De Wever donderdag in Start Je Dag op Radio 2. “Er zit ook duidelijk nog wat polarisering in de stad: een kwart geeft me een buis of een nul. Het zou mooi zijn als we de komende jaren nog wat aan dat samen-gevoel zouden kunnen werken. We moeten er allemaal samen door.”

Resultaten verdedigen

Dat De Wever aan zet wil blijven in Antwerpen, staat buiten kijf. Of dat met de huidige coalitie met Vooruit en Open Vld zal zijn? “Uiteindelijk beslist alleen de kiezer met wie je verder gaat. Ik hoop dat de andere partijen in de coalitie dezelfde collectieve verdediging opnemen van de dingen die we doen.”

Daarmee lijkt De Wever te alluderen op de heisa die is ontstaan rond de benoeming van Willem-Frederik Schiltz (Open Vld) tot schepen, een wissel die voortkomt uit de bestuursovereenkomst van 2018. Toen werd beslist dat de liberalen er in 2022 één schepen bij krijgen en dat Vooruit er een afstaat. Schiltz ligt echter erg gevoelig bij de N-VA, omdat hij een te linkse koers zou varen en omdat hij de N-VA zou hebben tegengewerkt, onder meer in het dossier rond de Turnhoutsebaan. Mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) kondigde onlangs aan dat die een fietsstraat zou worden, tot verrassing van de bevoegde N-VA-schepen Koen Kennis.

LEES OOK: Bart De Wever (N-VA) over heisa rond Schiltz: “Dit theater begint mij op de zenuwen te werken”

Wil de coalitie overleven na 2024, dan zal iederéén de koers van het huidige stadsbestuur moeten verdedigen, lijkt De Wever te suggereren, ook Schiltz. De resultaten zijn er in ieder geval, maakt de burgemeester zich sterk, én de cijfers zullen de kern zijn van zijn campagne voor het burgemeesterschap. “De criminaliteit is met een derde gedaald, de historische schulden zijn afbetaald, we zijn de financieel gezondste stad van Vlaanderen”, somt hij op. “We zijn de veiligste grootstad, we hebben onze investeringen kunnen verdubbelen, we hebben de Grote Verbinding in beweging gekregen, onze economie draait eigenlijk heel goed, de haven haalt record na record. De werkloosheid daalt, we hebben meer middelen gegeven aan sociaal beleid. Ik ga al die getallen op een rij zetten en dan aan de Antwerpenaar vragen: ‘Mag ik alsjeblief verder doen?’”

Vernieuwingsproject

De N-VA-voorzitter steekt niet onder stoelen of banken dat hij een tweede legislatuur ook een beetje ambieert voor zijn eigen persoon – “Ik doe het gewoon heel graag, het is de grootste eer die ik ooit heb gehad” – maar hij heeft naar eigen zeggen ook een “goede reden”.

“Ik wil de Grote Verbinding (het grote mobiliteitsproject waaronder de Oosterweelverbinding valt, maar ook de aanleg van verschillende parken, red.) afgewerkt zien. We hebben dat in gang gekregen na twintig jaar debat. De mobiliteit in Antwerpen is verschrikkelijk, dat weten we allemaal. We gaan dat nu rechttrekken met het grootste vernieuwingsproject in Europa. De schop steekt in de grond, al blijven er moeilijkheden: mensen willen de werken stilleggen, bij Groen zijn er nog altijd mensen tegen – onwaarschijnlijk. Dat is dus nooit verworven, ik wil daar tot de laatste dag aan werken. Om te kunnen zeggen: dit is de stad van de 21ste eeuw. Want men beseft nog onvoldoende dat Antwerpen er daardoor de komende honderd jaar helemaal anders gaat uitzien.”

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio