‘Ontwikkeling van een thema in Rood: Carnaval’ van de Antwerpse schilder Jules Schmalzigaug zal tentoon worden gesteld in het KMSKA. 

‘Ontwikkeling van een thema in Rood: Carnaval’ van de Antwerpse schilder Jules Schmalzigaug zal tentoon worden gesteld in het KMSKA. ©  belga

Vlaanderen koopt eerste abstracte schilderij van Belgische kunstenaar en stelt het tentoon in KMSKA: “Unieke en onverwachte opportuniteit”

De Vlaamse overheid heeft het schilderij ‘Ontwikkeling van een thema in Rood: Carnaval’ van de Antwerpse schilder Jules Schmalzigaug aangekocht via het Topstukkenfonds. Dat heeft Vlaams minister-president en minister van Cultuur Jan Jambon (N-VA) aangekondigd tijdens de opening van een expo met werken van Belgische modernisten in het Duitse München. Het schilderij zal tentoongesteld worden in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten van Antwerpen (KMSKA), dat volgend jaar na meer dan 10 jaar weer de deuren opent.

Bron: BELGA

Het schilderij uit 1914 wordt door sommige kenners bestempeld als “het eerste abstracte schilderij van een Belgische kunstenaar”. “Het is met Carnaval dat Schmalzigaugs uitzonderlijke talent komt bovendrijven en de abstracte avant-garde een beginpunt krijgt”, zegt Jambon. “Het werk is één en al vrije expressie, een levendig spel van onvermengde kleurpigmenten. Kleur pur sang!”

Vlaanderen telde 425.000 euro neer voor het werk, dat in 2015 werd aangekocht door de Vlaamse collectioneur en kunsthandelaar Ronny Van de Velde. Daarvoor maakte het deel uit van een Italiaanse privéverzameling.

“Dat we zo’n mijlpaal kunnen aankopen is een unieke en onverwachte opportuniteit”, aldus Jambon. De aankoop gebeurde op advies van de Topstukkenraad en op voorstel van het KMSKA, dat het stuk na de expo in München in langdurige bewaring zal nemen. Het museum bezit al verschillende topwerken van Schmalzigaug en kan de kunstenaar dan ook kaderen in een bredere traditie. Met het aangekochte werk telt de KMSKA-deelcollectie 54 stuks van Schmalzigaug, waarvan zes schilderijen.

Jambon maakte de aankoop maandag bekend tijdens de opening van de expo “Fantastisch Real” in de Kunsthalle München, waarin 133 schilderijen, sculpturen en tekeningen getoond worden van de Belgische modernisten zoals Ensor, Magritte, Schmalzigaug, Wouters, Laermans en Permeke. De werken behoren grotendeels tot de collectie van het KMSKA, dat tijdens de meer dan tien jaar durende renovatie en uitbreiding van het gebouw overal ter wereld werken uit zijn collectie heeft tentoongesteld of in bruikleen heeft gegeven.

Op 25 september 2022 opent het museum eindelijk weer de deuren. “Fantastisch Real” is dan ook de voorlopig laatste grote expo die het KMSKA buiten de muren van het eigen museum mee realiseert.

Met het Topstukkenfonds wil Vlaanderen zeldzame en onmisbare stukken aankopen om zo de museale collecties uit te breiden. Musea kunnen voorstellen indienen om een stuk aan te kopen dat volgens hen goed in hun collectie past, de Topstukkenraad onder leiding van voorzitter Thomas Leysen beslist of het stuk al dan niet binnen de criteria valt en of het aangekocht moet worden.

Minister-president Jambon hecht veel waarde aan het verrijken van de publieke collecties met “zeldzame en onmisbare” stukken. De meest opvallende aankoop was die van het lang verdwenen gewaande handschift “Bezette Stad” van Paul Van Ostaijen, dat in bewaring wordt genomen door het Letterenhuis. Vlaanderen verwierf ook de twee bozzetti van Faydherbe, een ontwerptekening van Rubens die inzicht geeft in de nauwe samenwerking tussen Rubens en de drukkerij Plantin-Moretus en een bijzonder dertiende-eeuws beeld uit Verona. De middelen uit het Topstukkenfonds worden ook gebruikt voor restauraties.

“Ook de komende jaren wens ik, in overleg met de Topstukkenraad en de musea in Vlaanderen dit verwervingsbeleid resoluut verder te zetten en, zo mogelijk, nog te versterken”, aldus Jambon.

(belga)