© Joris Herregods

Antwerpenaar produceert CO2-neutrale en gezonde chocopasta

Kruibeke, Antwerpen -

Goed nieuws voor fans van gezond eten én van een dikke laag choco op de boterham. Alex Helsen (46) heeft Choco Yoco ontwikkeld, een smeerpasta op basis van yoghurt. “Die bevat fors minder vetten en suikers en kreeg wereldwijd als enige de Nutri-score A.”

Christoph Meeussen

“We zijn al bezig van voor de coronacrisis, maar het heeft ons werk wel een stuk makkelijker gemaakt”, zegt Helsen, de baas van het jonge bedrijf Choco Yoco. “Heel wat productontwikkelaars zaten thuis en konden meewerken aan ons project. We kregen steun van VLAIO en PMV (Vlaamse overheidsinstanties, red.) en daarmee konden we onderzoek laten doen bij meerdere labo’s en universiteiten.”

Hazelnoot

Het product? “Chocopasta die 60% minder suiker en 70% minder verzadigde vetten bevat dan gemiddeld. Momenteel zijn er twee smaken: hazelnoot en chocolade. Speculaas is in de ontwikkelingsfase”, aldus Helsen.

Helsen wil inzetten op de gezondheidstrend. Maar is het product wel vergelijkbaar met traditionele chocopasta? “We opteerden voor betere, alternatieve grondstoffen. Het was een serieuze zoektocht naar de juiste fermentatie van de yoghurt, die als basis dient, aangevuld met ingrediënten om de smeuïgheid en textuur van andere chocopasta te evenaren. Choco Yoco bevat ook geen palmolie en is glutenvrij. Er zitten uiteraard wel vetten in, maar we werken niet met geharde vetten.”

Hollebeekhoeve

Choco Yoco wordt geproduceerd in de Hollebeekhoeve in Kruibeke. “Dat gebeurt CO₂-neutraal. We maken mee gebruik van de energie van een biomassacentrale. De melk voor de yoghurt komt van koeien vlakbij.”

Helsen kan bogen op heel wat ervaring in de retailsector. Zo was hij mede-eigenaar van het choco-icoon ‘Het Boerinneke’. Hij bracht ook kruiden op de markt van de tv-kok Piet Huysentruyt.

Buitenland

Wat verwacht hij van zijn product? “Sinds half augustus ligt het bij Delhaize in de winkelrekken en sinds half september bij Colruyt. We praten nog met andere retailers. De eerste resultaten? Daar wacht ik zelf nog op. We beginnen nu pas met de marketing, al kregen we reeds aanvragen vanuit Spanje en Duitsland.”