© Joris Herregods

Bedrijf in Antwerpse haven slaat energie op in Tesla-megabatterij: “Minder afhankelijk van dure stroom”

Beveren -

Een thuisbatterij is bij talloze huishoudens intussen al een feit, maar in de Antwerpse haven heeft Luik Natie Cold Store sinds kort de eerste Tesla Megapack. Samen met hun windmolen en een hoop zonnepanelen wordt het bedrijf van Stefaan Verhelst zo een stuk onafhankelijker van het net. “We worden zo het eerste CO2-neutrale logistiek bedrijf in de Antwerpse haven, dit op en economisch duurzame manier.”

Christoph Meeussen

Elon Musk is een klein beetje meer aanwezig in de Antwerpse haven. Elektriciteitsbedrijf Engie installeerde zopas een zogeheten Tesla Mega Pack van 1.250 kilowattuur, dat is ongeveer evenveel als in 3.125 gemiddelde fietsbatterijen zitten.

Poseren voor de Tesla-batterij: CEO Engie Benelux Thierry Saegeman, minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA), staan voor de nieuwe Tesla-batterij, en Antoine Geerinckx (CO2logic). 

Poseren voor de Tesla-batterij: CEO Engie Benelux Thierry Saegeman, minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA), staan voor de nieuwe Tesla-batterij, en Antoine Geerinckx (CO2logic). ©  Joris Herregods

Luik Natie heeft op de linkeroever in de Antwerpse haven een site met grote koel- en vriesopslag. Daar worden onder meer aardbeien, aardappelen, bananen en mango’s bewaard. De laatste jaren installeerde het bedrijf al een windmolen (in 2015) en intussen ook 6.000 vierkante meter aan zonnepanelen. Daar is nu een uit de kluiten gewassen batterij bijgekomen.

Overschotten

Alles is aangesloten op één energiebeheersysteem. De batterij slaat overschotten van zonne- en windenergie op die kan gebruikt worden op momenten met een hoger verbruik. Het bedrijf heeft ook extra zekerheid bij stroomstoringen. Door meer lokaal en duurzaam opgewerkte elektriciteit te gebruiken, daalt ook de CO2-uitstoot met 575 ton, volgens Engie-CEO Thierry Saegeman bij Luik Natie.

 

 ©  Joris Herregods

“Zaten we voordien op 70% eigen verbruik en 30% van het net, dan gaan we nu naar 80 tot 85%”, zegt Stefaan Verhelst, CEO van Luik Natie. “Met de stijgende energieprijzen kan dit misschien ook anderen aanzetten om voor zo’n batterij te kiezen. Onze klanten vragen ons ook steeds meer om CO2-neutrale dienstverlening en die kunnen we zo aanbieden.”

900.000 euro

De batterij, die nog tien jaar eigendom blijft van Engie, kost ongeveer 900.000 euro, al voorzag Vlaanderen in een subsidie van 167.000 euro. “Na mooie woorden over het klimaat, moeten ook daden volgen, zoals hier vandaag”, zegt Demir. “De omslag naar hernieuwbare energie kan maar structureel als we ook voldoende sterke batterijen hebben. Dit is de manier om het net te ontlasten en om zelf een lagere factuur in de bus te krijgen.”