©  Q8

Innovatie in tankstations in Mechelen en Ranst: diesel die 90% minder CO2 uitstoot

Mechelen, Ranst -

In tankstations van Q8 in Mechelen en eind deze maand ook in Ranst kan je hernieuwbare diesel tanken die zo’n 90% minder CO2 uitstoot dan gewone diesel. Q8 richt zich hiermee vooral op bedrijven die strenge milieudoelstellingen willen halen.

De hernieuwbare diesel kan nu al worden getankt in vier tankstations van Q8, waarvan het station in de Brusselsesteenweg in Mechelen de enige in de provincie Antwerpen is. Vanaf eind oktober kan je de hernieuwbare diesel ook tanken aan de E34 in Ranst, in de richting van Turnhout. De diesel wordt gemaakt door het Finse bedrijf Neste.

“Wij maken de diesel op basis van verschillende grondstoffen, zoals gebruikt frituurvet, dierlijk vet dat uit slachterijen komt en vervallen voedsel dat anders door supermarkten zou worden weggegooid”, zegt Peter Zonneveld, verkoopdirecteur van Neste. “Die grondstoffen worden verzameld in onze raffinaderijen in Singapore, de Finse stad Porvoo en Rotterdam. Ze worden daar door een chemisch proces gestuurd met waterstof als energiebron. Uiteindelijk maken we daar een synthetische dieselmolecule van. Die is identiek aan gewone diesel, met als grote verschil dat er geen schadelijke aromaten in zitten. Dat zijn verbindingen die kankerverwekkend kunnen zijn.”

Peter Zonneveld. 

Peter Zonneveld. 

Volgens Neste stoot deze productiemethode ongeveer 90% minder CO2 uit dan klassieke diesel. “Er moet bijvoorbeeld geen nieuwe olie voor uit de grond worden gehaald. En frituurvet dat anders zou worden verbrand en daarbij dus CO2 uitstoot, wordt nu hergebruikt in een chemisch proces dat met waterstof werkt”, zegt Peter Zonneveld.

Dure diesel

Er is wel een nadeel aan deze energiebron: ze is duur. “Voor klassieke diesel betaal je nu 1,65 à 1,70 euro per liter aan de pomp. De prijs voor hernieuwbare diesel ligt op zo’n 2,80 euro per liter”, zegt Sven Dochez, innovatiedirecteur van Q8. “We mikken met die klassieke diesel vooral op bedrijfswagens. Bedrijven kunnen hun milieudoelstellingen halen door over te schakelen op hernieuwbare diesel. Ze moeten daar geen nieuwe auto’s voor kopen, want de hernieuwbare diesel past in de motor van een klassieke dieselwagen.”

Volgens Peter Zonneveld is hernieuwbare diesel de goedkoopste methode om aan CO2-reductie te doen. “Want een elektrische wagen is veel duurder in aankoop en de elektriciteit komt ook niet volledig van groene bronnen”, zegt hij. “In Nederland hebben we al 110 tankstations uitgerust met hernieuwbare diesel. In heel de wereld zijn het er een stuk of 600, en tegen eind dit jaar willen we er een tiental in België hebben. Hier zit zeker een toekomst in.”