© ATV

Werken aan Oosterweelknoop bij Noordkasteel begonnen: complex zal tunnels met elkaar verbinden

Antwerpen -

Net voorbij het Noordkasteel in de Antwerpse haven is gestart met de aanleg van de Oosterweelknoop. Dit op- en afrittencomplex gaat in 2030 de Scheldetunnel en de Kanaaltunnels met elkaar verbinden.

Patrick Van de Perre

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) had maandag een dubbele taak in Antwerpen. Behalve de start van de werken aan het toekomstige Oosterweelknooppunt ging ook aan de Royerssluis de schop in de grond. De sluis wordt verlengd en verbreed.

Zo moet de Oosterweelknoop er in 2030 gaan uitzien. De aanleg van de knoop is maandag begonnen. 

Zo moet de Oosterweelknoop er in 2030 gaan uitzien. De aanleg van de knoop is maandag begonnen. ©  Lantis

De Oosterweelknoop is een essentieel onderdeel van de Oosterweelverbinding. In 2030 zal de knoop de Scheldetunnel met de Kanaaltunnels verbinden. Dat moet ervoor zorgen dat het verkeer vlot van Linkeroever naar het noordelijke deel van de R1 en omgekeerd kan rijden.

Het knooppunt zal worden verzonken in het landschap. De rijstroken komen tot 29 meter onder het gezichtsveld te liggen. “Dit knooppunt is belangrijk voor de mobiliteit en tegelijkertijd wordt ervoor gezorgd dat de omgeving, met vlakbij het Noordkasteel, een stuk groener wordt”, zegt Lydia Peeters, die symbolisch de eerste kassei uit de grond haalde. Die en enkele volgende kasseien werden verguld.

Vergulde kasseien uit de oude Royerssluis. 

Vergulde kasseien uit de oude Royerssluis. ©  BELGA

Beperkte verkeershinder

Om de impact op de omgeving tot een minimum te beperken, is de Oosterweelknoop compact en deels overkapt. De ruimte die daarvoor vrijkomt, wordt gebruikt voor het toekomstige Ringpark Noordkasteel.

Voorlopig worden rond de toekomstige Oosterweelknoop vooral rioleringswerken uitgevoerd. Dat zal ter hoogte van het Noordkasteel voor verkeershinder zorgen. Automobilisten moeten binnenkort in beide richtingen over één rijstrook rijden.

De eerste maanden van volgend jaar wordt een aantal bomen gerooid en start de aanleg van tijdelijke wegen. Meteen daarna wordt een omleiding voor de Oosterweelsteenweg aangelegd. Op het moment dat die weg klaar is, zal de hinder voor het verkeer beperkt zijn.

Op een na oudste sluis

Een andere grote werf in het noorden van Antwerpen is die van de Royerssluis. Ook daar zijn de werken maandag begonnen. De sluis, die de dokken met het Albertkanaal verbindt, is al een tijdje buiten werking en wordt nu omgebouwd naar een moderne sluis voor de binnenvaart.

Zo moet de Royerssluis er binnenkort uitzien. 

Zo moet de Royerssluis er binnenkort uitzien. ©  rr

“De Royerssluis dateert van 1907 en is na de Kattendijksluis de oudste van Antwerpen. De verbreding en verlenging zijn noodzakelijk om de steeds grotere binnenvaartschepen naar het Albertkanaal te brengen. Dit project is, net zoals de aanleg van de Oosterweelknoop, belangrijk om tegen 2030 tot een modal shift te komen”, legt Lydia Peeters uit.

De Royerssluis wordt verlengd van de huidige 180 naar 230 meter. In de breedte gaat ze van 22 naar 36 meter. De renovatie en uitbreiding van de sluis gaat 288 miljoen euro kosten. Dat geld komt grotendeels van de Vlaamse overheid en het Havenbedrijf Antwerpen. De vernieuwde sluis moet in 2027 klaar zijn.

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen