© ATV

‘Waze van Wijnegem’ staat op punt: in één klik kortste route naar winkel of toilet in shoppingcenter

Wijnegem -

Na een jaar flink testen, heeft Wijnegem haar navigatieapp verlost van kinderziekten. Je kan je er snel en efficiënt mee tussen de 250 winkels verplaatsen. Voor de lancering werd de app tijdelijk vol prijzen gestopt die Pokémon-gewijs geplukt kunnen worden. Wij stuurden enkele proefpersonen met de app in de hand door de onmetelijke en sterk gelijkende gangen van het winkelcentrum.

Jan Auman

“Dit is een Europese primeur”, maakt Zsofi Horvath, woordvoerder van het grootste Belgische shoppingcenter; zich sterk over het ‘mijlpaalgehalte’ van de app. “Via pijltjes in augmented reality (AR) of op grondplannen, worden bezoekers via het scherm van hun smartphone begeleid naar de winkel van hun keuze, zonder dat ze onbedoeld hoeven om te lopen. De GPS-tool is ook handig voor rolstoelgebruikers en bezoekers met een kinderwagen. Je kan overigens niet alleen op winkelnaam zoeken, maar ook op basis van algemene productnamen zoals schoenen, boeken of speelgoed.”

©  Dirk Kerstens

Om de gebruiker zo precies mogelijk te kunnen lokaliseren, doet de app niet alleen beroep op GPS-technologie. “In deze hermetische omgeving is die niet toereikend”, demonstreert Horvath. “Daarom richten we ons ook op WiFi-signalen, 4G, Bluetooth Beacons en magnetische velden. De nieuwste technologieën worden aangewend, net als de camera van je smartphone. Toch is de app eenvoudig in gebruik. Na het downloaden en registratie via bijvoorbeeld je Facebook- of Google-account, kan je op pad met de Waze van Wijnegem, die aangenaam en efficiënt winkelen combineert.”

Zsofi Horvath van Wijnegem heeft haar bestemming bereikt, zo geeft het scherm van haar smartphone aan.

Zsofi Horvath van Wijnegem heeft haar bestemming bereikt, zo geeft het scherm van haar smartphone aan. © Dirk Kerstens

Dat laatste wil in het 74.000 vierkante meter grote winkelcentrum wel eens tegenvallen, zeker voor wie er niet elke week over de vloer komt. “Het gebeurt nog geregeld dat shoppers letterlijk de weg kwijt geraken en de hulp inroepen van onze infobalie omdat ze bijvoorbeeld maar geen toilet vinden. Dankzij de nieuwe app kunnen bezoekers eigenlijk nooit meer ‘verloren’ lopen”, verzekert de woordvoerder.

Proefkonijnen

Wij stuurden enkele toevallige bezoekers op pad als proefkonijnen: Eline Kaijser uit Ekeren en haar schoonmoeder Carine Sluyts uit Merksem zijn vergezeld van de kleine Olivia. “Het downloaden gaat vlot”, tokkelt Eline op haar smartphone. “Aanmelden is in tien seconden gebeurd. Nu even kijken of hij ons snel bij de Yves Rocher brengt, want daar willen we wat halen. Zo. De pijlen zijn heel duidelijk. Je kan eigenlijk niet missen. Ik ga hem laten staan, die app”, aldus de jonge mama uit Ekeren.

Als ze wat later een plekje zoekt waar ze haar dochtertje Olivia een nieuwe luier kan aantrekken, blijft de jonge mama wel op haar honger zitten. Door alleen de zoekterm ‘baby’ in te tikken, krijgt Eline geen geschikt ‘reisadvies’. Met babycorner, want ook daarover beschikt Wijnegem, lukt het wel. “We gaan de lijst met zoektermen continu actualiseren en uitbreiden”, is Zsofi Horvath dankbaar voor de input.

Reischeques en andere prijzen

Wijnegem wil met de navigatie-app haar zo belangrijke ‘belevingsgehalte’ opkrikken. “We koppelen de lancering van de app aan een grote prijzenjacht”, kondigt Zsofi Horvath een groot spel aan. “Concreet kan je nu op zoek naar twintigduizend virtueel verstopte prijzen, verspreid over het hele shoppingcenter. Prijs gespot? Dan is het de bedoeling dat je hem vangt. Zo zijn er onder meer zeven reischeques ter waarde van 500 euro, giftcards, gadgets en kortingen te winnen. In de winkels kan je de digitale buit ter plaatse omruilen tegen de echte prijs.”

Wijnegem kan uit het gebruik van de app heel wat nuttige data afleiden zoals de meest gezochte items en winkels. Sinds de lancering van de bètaversie, werd de app zo’n duizend keer gedownload. Een concreet streefcijfer om van een succes te spreken, heeft het management niet vooropgesteld. Zsofi Horvath zegt verder dat het niet de bedoeling is om de app in te zetten als extra commercieel medium om bijvoorbeeld winkels tegen extra betaling meer zichtbaar of vlotter vindbaar te maken dan andere. “Dit is een gratis extra service voor iedereen, zowel voor onze bezoekers als huurders”, besluit Zsofi Horvath.  

Je kan met de app ook op zoek naar de twintigduizend prijzen die de komende weken virtueel verstopt zitten in het winkelcentrum, maar wel voor echte, waardevolle dingen kunnen ingeruild worden. 

Je kan met de app ook op zoek naar de twintigduizend prijzen die de komende weken virtueel verstopt zitten in het winkelcentrum, maar wel voor echte, waardevolle dingen kunnen ingeruild worden. ©  RR

Meer nieuws uit stad en rand

MEER OVER

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio