Een hele dag om het halfuur op een trein stappen in station Noorderkempen is nog niet voor morgen.  

Een hele dag om het halfuur op een trein stappen in station Noorderkempen is nog niet voor morgen.  © Elke Lamens

Opdrijven treinaanbod station Noorderkempen nog niet voor dit jaar

Brecht, Noorderkempen -

Reizigers van en naar station Noorderkempen zullen dit jaar nog niet om het halfuur een trein kunnen nemen. NMBS heeft nog steeds de ambitie deze ‘halfuurfrequentie’ in te voeren, maar kleeft er nog geen precieze timing op.

Elk jaar in december rolt de vervoermaatschappij een nieuwe dienstregeling uit. Volgens het nieuwe nationale vervoerplan 2020-2023 zou het treinaanbod uitbreiden met 4,7%. Dat komt neer op duizend extra treinen per week en 3,77 miljoen aan bijkomende treinkilometers per jaar.

In dat plan was voor de periode 2021-2023 ook een versterking van het treinaanbod tijdens de week in Noorderkempen opgenomen. De IC-treinen tussen Antwerpen-Centraal en het station Noorderkempen zouden dan om het halfuur rijden. Grote hoop was gevestigd op de nieuwe dienstregeling van december 2021. Maar dat blijkt niet haalbaar.

“NMBS wil zeker wel naar een halfuurfrequentie tussen Antwerpen en Noorderkempen zoals gesteld in het nieuwe vervoersplan 2020-2023. Dat nieuwe vervoerplan wordt echter geleidelijk doorgevoerd, in functie van de benodigde infrastructuur, materieel en personeel”, licht woordvoerder Bart Crols toe.

De invoering van de halfuurfrequentie hangt af van beschikbare treinen, infrastructuur en personeel.

De invoering van de halfuurfrequentie hangt af van beschikbare treinen, infrastructuur en personeel. © Elke Lamens

“We hebben bij de aankondiging van het nieuwe vervoerplan de projecten voor december 2020 gedefinieerd en daarnaast de projecten opgelijst die in de periode 2021-2023 worden doorgevoerd, zonder daarbij een concrete timing uit te zetten. De uitbreiding van de frequentie zal dus wel degelijk in die periode gebeuren, maar inderdaad nog niet in december 2021”.

Voor de goede orde, de piekuurtreinen tussen de stations Noorderkempen en Antwerpen-Centraal blijven wel degelijk om het halfuur rijden. “Opzet is om deze frequentie de hele dag door aan te bieden”, stelt Crols. “Oude treinen moeten door nieuwe worden vervangen. We moeten ook voldoende locomotieven en personeel hebben om die te trekken. Het gaat hier overigens enkel om binnenlands verkeer, dit zijn geen internationale verbindingen. Voor 2023 komt dit zeker in orde.”

Voor 2023 moeten er op deze hsl in Noorderkempen ook dubbeldekkers sporen.

Voor 2023 moeten er op deze hsl in Noorderkempen ook dubbeldekkers sporen. © Elke lamens

Vlaams volksvertegenwoordiger Jef Van den Bergh ( CD&V) betreurt dat het plan nog niet kan worden waargemaakt. “De uitbreiding van de halfuurdienst is afhankelijk van de beschikbaarheid van de M7-treinen, de nieuwste dubbeldekkers. De stiptheid van de afgesproken leveringen laat wat te wensen over. Dat maakt dat het materieel niet tijdig beschikbaar is om de halfuurdienst in december op te starten”, weet hij.

“Maar NMBS zou kunnen bekijken of in afwachting van de nieuwe M7-rijtuigen de pendeltrein niet kan worden uitgebreid tot elk uur in plaats van enkel tijdens de piekuren”, merkt Van den Bergh op. “Daar zou men toch wel een timing op kunnen kleven.”

  (ella)

Meer nieuws uit stad en rand

MEER OVER

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio