De discussie over het nut van een fietsstraat op de Turnhoutsebaan blijft. 

De discussie over het nut van een fietsstraat op de Turnhoutsebaan blijft. © Joris Herregods

Schepen Kennis blijft bij standpunt over Turnhoutsebaan: “Ik vraag me af of verfpotmaatregel veiligheid gaat verhogen”

Antwerpen -

Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) blijft zijn twijfels hebben over de inrichting van een fietsstraat in de Turnhoutsebaan in Borgerhout. “Ik vraag mij af of een verfpotmaatregel echt de veiligheid gaat verhogen”, zegt Kennis.

Sacha Van Wiele

LEES OOK: Drastische ingreep op Turnhoutsebaan: drukke verkeersas wordt fietsstraat met zone 30

Schepen Kennis ging in ‘Wakker op Zondag’ op ATV in debat met Vlaams parlementslid en toekomstig Antwerps schepen Willem-Frederik Schiltz (Open Vld) en Wout Baert van Fietsberaad Vlaanderen. Dit was naar aanleiding van de beslissing van Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) om van de Turnhoutsebaan in Borgerhout, dat een gewestweg is, een zone 30 en fietsstraat te maken.

Kennis herhaalde dat hij verrast was door die beslissing.

Schepen Koen Kennis.

Schepen Koen Kennis. © Victoriano Moreno

“We hebben als stad een goede samenwerking met Agentschapen Wegen en Verkeer en De Lijn over de gewestwegen”, zegt Kennis. “Plots kwam dan de beslissing van de minister over de Turnhoutsebaan. Ik heb haar hierover nog niet gesproken.”

De mobiliteitsschepen blijft duidelijk met twijfels zitten over het effect van een fietsstraat in de Turnhoutsebaan.

“Ik vraag mij echt af of een verfpotmaatregel echt de verkeersveiligheid gaat verhogen”, zegt de schepen. “Je gaat misschien een probleem op die plek oplossen, maar je hoort eigenlijk te beletten dat het probleem zich dan zou uitspreiden naar de woonwijken. Ook die brede context wil ik met de minister bespreken. Bovendien is er voor de fietsers al een tussenoplossing in afwachting van de heraanleg van de Turnhoutsebaan. Er loopt een fietsstraat parallel aan deze baan.”

Kennis had eerder gehoopt op een ander signaal van de minister.

“Ik had liever gehad dat de minister nu het signaal had gegeven dat er geld is voor de heraanleg van de Turnhoutsebaan”, zegt Kennis. “Er liggen ook plannen klaar voor de Sint-Bernardsesteenweg en de Bisschoppenhoflaan. Ik ben al blij dat er nu iets gebeurt rond de Turnhoutsebaan, maar dit had drie jaar geleden al kunnen gebeuren.”

Schiltz ketst de bal hierover terug en wijst erop dat in de vorige legislatuur partijgenoot van Kennis minister Ben Weyts (N-VA) bevoegd was voor mobiliteit.

“Ja, maar die opende wel de premetrokoker onder de Turnhoutsebaan”, zegt Kennis.

Verkeersongevallen

Volgens Schiltz is de beslissing van minister Peeters ingegeven door het hoog aantal verkeersongevallen op de Turnhoutsebaan.

Willem-Frederik Schiltz

Willem-Frederik Schiltz © BELGA

“Dit is een gewestweg en zij wil komaf maken met de verkeersonveiligheid”, zegt Schiltz. “We kunnen toch niet tolereren dat er de volgende drie jaar tot aan de heraanleg elk jaar veertig ongevallen plaatsvinden. Daarom is deze fietsstraat belangrijk. Het geeft een duidelijk signaal dat automobilisten afstand moeten houden van de fietser. En rond het geld voor de heraanleg van de gewestwegen in Antwerpen? Daar wil ik samen, met schepen Kennis voor ijveren bij Vlaanderen.”

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio