De nieuwe woonwijk Zuidkwartier bestaat in totaal uit dertien gebouwen. 

De nieuwe woonwijk Zuidkwartier bestaat in totaal uit dertien gebouwen. © Verelst Projectontwikkeling/dmvA architecten

Bouw autoluw Zuidkwartier gaat in voorjaar 2022 van start: “Meer dan bakstenen”

Mechelen -

In een groen binnengebied in Mechelen-Zuid gaat in het voorjaar van 2022 de bouw van de autoluwe woonwijk Zuidkwartier van start. Rond drie binnenpleinen verrijzen in totaal dertien gebouwen met 77 woongelegenheden. Zodra het project klaar is, draagt de projectontwikkelaar het aangrenzende bos over aan de stad om het publiek open te stellen.

Sven Van Haezendonck

Een eerste fase van het project in het binnengebied van de Abeel-, de Linde- en de Ivo Cornelisstraat gaat vanaf zaterdag 2 oktober in verkoop. “De eerste fase van de verkoop omvat 23 appartementen en negen gezinswoningen, zowel halfopen als gesloten”, zegt Leslie Van Cleempoel, algemeen directeur bij Verelst Projectontwikkeling.

In het voorjaar van 2022 volgt dan een tweede fase van de verkoop: 35 appartementen en twaalf woningen. “Voor een woning beginnen de prijzen vanaf 338.000 euro exclusief kosten, voor een appartement is dat vanaf 289.000 euro. Voor de verkoop werken wij samen met Malines Group en Heylen Vastgoed.”

Eerste spade

Eind dit jaar begint Verelst Projectbouw met de voorbereidende werkzaamheden: het vrijmaken van het terrein, het uitvoeren van bijkomende grondonderzoeken en archeologisch onderzoek. De bedoeling is om in het voorjaar van 2022 de eerste spade in de grond te steken. “Daarna verschijnen ook de torenkranen. We starten met de bouw van de ondergrondse parkeergarage en de ruwbouwwerken voor het buitenste lint van de bebouwing”, legt Van Cleempoel uit.

Toekomstige kopers hebben de keuze uit verschillende types appartementen. 

Toekomstige kopers hebben de keuze uit verschillende types appartementen. © Verelst Projectontwikkeling/dmvA architecten

In 2023 begint de ruwbouw van de tweede fase. Heel de ruwbouw van het project moet midden 2024 klaar zijn, waarna de afwerking binnen kan beginnen. “Volgens de huidige planning leveren wij de eerste gebouwen eind 2024 of begin 2025 op. De eerste bewoners kunnen dan hun intrek nemen”, zegt de algemeen directeur. De aanleg van de wegen gebeurt in de tweede helft van 2024.

Buurt informeren

“De buurt wordt geïnformeerd over ingrijpende zaken en we bekijken hoe we eventuele hinder kunnen beperken. We hopen dit project vlot te kunnen verwezenlijken. Het gaat om meer dan bakstenen. Het doel is een nieuwe, aangename wijk te creëren waar mensen kunnen genieten van de nieuwe infrastructuur en het stadsbos”, vertelt Leslie Van Cleempoel.

Bij de realisatie van Zuidkwartier kiest Verelst Projectontwikkeling ervoor om de toekomstige woonwijk een autoluw karakter te geven. “Het is een volledig nieuwe wijk, opgetrokken in moderne, maar ook tijdloze strakke architectuur ontworpen door dmvA architecten.” Het aanbod bestaat uit een mix van ruime en compacte appartementen tot een parkappartement met uitzicht op het stadsbos, maar ook gezinswoningen en gestapelde woningen.

Publiek stadsbos

Alle woningen en appartementen voldoen aan de norm van bijna energieneutraal bouwen (BEN). “Er is geen aardgasaansluiting, regenwater wordt geïnfiltreerd in de bodem en bewoners hebben de mogelijkheid om bijkomend zonnepanelen te installeren op het groendak”, zegt Van Cleempoel.

De woongelegenheden komen rond drie binnenpleinen. 

De woongelegenheden komen rond drie binnenpleinen. © Verelst Projectontwikkeling/dmvA architecten

“In de ontwerpfase is er ook voor gekozen om de gebouwen zo in te planten dat er zo veel mogelijk groen behouden kan blijven. Het bosgebied dragen we op het einde van de bouwwerken over aan de stad. Die stelt het bos open voor de buurt. Tussen Zuidkwartier en de Ivo Cornelisstraat 16 komt een doorsteek naar het bos”, vertelt de algemeen directeur.

Deelauto’s

Voor iedere bewoner is er ondergronds een parkeerplaats voorhanden. “Bewoners kunnen gebruikmaken van drie deelauto’s. Twee daarvan worden ook beschikbaar gesteld voor buurtbewoners. De ligging van Zuidkwartier leent zich ertoe vlot gebruik te maken van het openbaar vervoer en de fiets”, zegt Leslie Van Cleempoel. De ontwikkelaar zorgt voor voldoende fietsenstalling, bovengronds en ondergronds is die bereikbaar via een aangepaste lift.

MEER OVER Blikvangers Mechelen

Meer nieuws uit regio Mechelen

Mobiliteit in Mechelen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio