© atv

Eindelijk bestemming voor ongebruikt stuk premetro: Antwerpen krijgt er ‘nieuwe’ verbinding en vier nieuwe stations bij in 2024

Antwerpen -

Het laatste stuk ongebruikte premetro, onder de Kerk- en de Pothoekstraat, wordt in 2024 in gebruik genomen. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) heeft via de Vlaamse begroting 60 miljoen euro uitgetrokken voor het project. Er komen ook vier nieuwe premetrostations.

Patrick Van de Perre

Er wordt al lang gesproken over de ontsluiting van het resterende stukje Antwerpse premetro, maar tot op heden ontbrak het aan voldoende geld om de klus te klaren. Daar komt nu verandering in. Vlaams minister Lydia Peeters heeft via de begroting 60 miljoen euro vrijgemaakt voor een studie en de werken.

Zes jaar geleden was een bezoek aan de premetrotunnel onder de Pothoekstraat nog onderdeel van de Urban Trail. Over ruim drie jaar rijden er eindelijk trams. 

Zes jaar geleden was een bezoek aan de premetrotunnel onder de Pothoekstraat nog onderdeel van de Urban Trail. Over ruim drie jaar rijden er eindelijk trams. ©  Jan Van der Perre

De premetro onder de Kerk- en de Pothoekstraat is de laatste ongebruikte premetrotunnel in Antwerpen. Die wordt volledig afgewerkt, wat betekent dat er over een aantal jaren een nieuwe ondergrondse verbinding is tussen het kruispunt van de Carnotstraat in Antwerpen en de Turnhoutsebaan in Borgerhout met Deurne.

Daarnaast worden er ook vier nieuwe premetrostations geopend. ‘Stuivenberg’ en ‘Willibrord’ op het Antwerpse traject onder de Kerk- en Pothoekstraat. En ‘Drink’ en ‘College’ onder de Turnhoutsebaan en de Stenenbrug in Borgerhout. Dat laatste premetrostation kan nog vervangen worden door halte ‘Morkhoven’, die min of meer op dezelfde plek ligt.

 

 ©  GvA

“Nieuwe stap naar modal shift”

“Door te investeren in de studie en de afwerking van de ongebruikte premetro kunnen we zowel de publieke ruimte als de verkeersleefbaarheid verbeteren. De opening van dit stuk van de premetro is bovendien een nieuwe stap naar het realiseren van een modal shift”, zegt Lydia Peeters.

De minister verwacht dat de laatste ongebruikte tunnel en de vier nieuwe stations in 2024 of ten laatste het jaar daarna volledig in gebruik genomen zijn. “Met dit project kunnen buurten met veel bewoners beter ontsloten worden met het openbaar vervoer. En er komt een betere spreiding van het aantal nieuwe stations.”

“Een logische stap”

Niet in het minst in Borgerhout en Antwerpen-Noord wordt al jaren aangedrongen op het afwerken van het resterende stukje premetro en het openen van nieuwe stations. Vooral de ingebruikname van station ‘Drink’ staat hoog op de agenda in de buurt.

“De nood aan snel en bereikbaar openbaar vervoer is dan ook groot in dit deel van de stad. Met de ingebruikname van de premetro onder de Turnhoutsebaan en recenter het nieuwe knooppunt onder het Operaplein is dit een logische volgende stap”, zegt de toekomstige liberale schepen Willem-Frederik Schiltz.

De premetro onder de Kerk- en de Pothoekstraat is volgens Schiltz een uitgelezen kans om deze buurten te ontsluiten. “Het openbaar vervoer is in de wijken rond deze straten beperkt. Dankzij de premetro zullen mensen in deze buurt een veel snellere verbinding krijgen met het centrum en andere delen van de stad.”

Welke tramlijnen er in het nieuwe stukje premetro gaan rijden en welke trams er, bovenop de huidige lijnen, op de Turnhoutsebaan eventueel ondergronds gaan is nog niet beslist. Dat is een beslissing die De Lijn, in overleg met onder meer de stad Antwerpen, moet nemen.

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio