Door de defecte lift van de Voetgangerstunnel en gebrek aan alternatieven geraakt Ludo den Aantrekker nauwelijks nog op Linkeroever. © Nattida-Jayne Kanyachalao

Rolstoelgebruikers en ouders met buggy geraken nog moeilijk aan overkant Schelde

Antwerpen -

Door de kapotte liften van de Voetgangerstunnel en de steile hellingen naar het veerpont is het voor ouders met kinderen in een buggy of rolstoelgebruikers bijna onmogelijk om zonder wagen de Schelde te kruisen. Het Antwerpse schepencollege dringt nu in een brief aan Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) aan op een snelle oplossing.

Sacha Van Wiele

LEES OOK: Altijd weer die kapotte liften: wat moet er veranderen aan de Voetgangerstunnel?

Ludo den Aantrekker is voorzitter van de stedelijke adviesraad voor mensen met een handicap. Hij verplaatst zich met een scootmobiel, waarmee hij graag ’s zondags naar Linkeroever trekt. Hij neemt dan de Fietserstunnel om de Schelde te kruisen en komt dan via de Voetgangerstunnel terug naar rechteroever of omgekeerd.

“Maar sinds de zomer van 2020 ben ik met mijn scootmobiel nog maar één maal op Linkeroever geraakt”, zegt Ludo. “Ik mis die wekelijkse uitstappen. Linkeroever is een heel mooi gebied om rond te dwalen. Alleen geraak ik er nu niet meer. Door de defecte liften kan ik de Voetgangerstunnel niet nemen. De Fietserstunnel is omrijden en bovendien ben je niet altijd zeker of de liften werken.”

Uiteindelijk blijft dan nog het veerpont over, maar ook dat is geen alternatief voor Ludo.

“Ik heb tweemaal het veer proberen te gebruiken”, zegt Ludo. “Maar de helling is gewoon veel te steil, zelfs voor mijn scootmobiel. Ik probeerde aan het Steenplein het veerpont te nemen, maar ik durfde gewoon niet. Stel dat het niet lukte, dan stond ik daar.”

Het Antwerpse schepencollege heeft hieromtrent nu een brief naar mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) geschreven. Het stadsbestuur omschrijft het gegeven als een prangend probleem dat “op korte termijn een oplossing behoeft”. Het gaat niet alleen om mensen die zich in een rolstoel of scootmobiel verplaatsen, maar ook om jonge ouders met kinderen in een buggy en om gebruikers van bakfietsen.

“De bestaande verbindingen tussen de linker- en rechteroever worden door de gebruikers als ontoereikend beschouwd en zijn soms een grote bron van frustratie. Zowel op het vlak van comfort, als dat van veiligheid en capaciteit”, staat in de brief te lezen.

Middagonderbreking

De veerdienst alleen voldoet volgens het schepencollege niet, zeker nu de liften van de Voetgangerstunnel buiten dienst zijn en de roltrappen geregeld stilliggen door werken.

“Bovendien is er een te lange middagonderbreking en is de helling van de ponton, zeker bij laagtij, te steil, waardoor ze in de praktijk niet bruikbaar is voor rolstoelgebruikers”, schrijft het stadsbestuur.

De Waterbus kampt met dezelfde problemen als het veerpont en is bovendien betalend. Ook het openbaar vervoer is volgens het stadsbestuur geen alternatief voor bijvoorbeeld rolstoelgebruikers. Alleen de premetrostations Meir en Opera zijn voor hen bereikbaar. En door de werken aan het tramnet op Linkeroever zijn ook daar enkele perrons onvoldoende toegankelijk.

De zachte weggebruiker op wielen voelt zich volgens het schepencollege in de steek gelaten. “Zeker nu ook de evenementen weer op volle toeren beginnen draaien, is de stad Antwerpen vragende partij voor robuuste verbindingen tussen linker- en rechteroever voor alle vervoersmodi, met in het bijzonder aandacht voor de zachte weggebruiker”, schrijft het schepencollege.

Vlaams mobiliteitsminister Peeters wil pas reageren als ze de brief van de stad Antwerpen daadwerkelijk heeft ontvangen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen