©  Joyce van Belkom/Hollandse Hoogte

Loodsen voeren vrijdag actie: “Geen grote schepen meer op Westerschelde”

Schepen langer dan 340 meter zullen vanaf vrijdagochtend op de Westerschelde geen beloodsing meer krijgen. Met deze actie willen de onafhankelijke loodsenbonden BvL en OvL zich verzetten tegen een mogelijke versoepeling van de loodsplicht. Dat meldt Flows.

wvb

De Permanente Commissie – het hoogste Nederlands-Vlaams beleidsorgaan voor de scheepvaart in de Scheldedelta – kan vandaag haar goedkeuring geven aan de ‘Loodsplicht Nieuwe Stijl’ (LNS). Die houdt onder andere een versoepeling in van de huidige, in 2002 verstrengde beloodsvoorwaarden voor sommige scheepstypes op de Schelde.

Al voor de vakantie waarschuwden zowel de Beroepsvereniging van Loodsen (BvL) als de Onafhankelijke Vereniging van Loodsen (OvL) dat ze die versoepeling niet zagen zitten.

Bijkomend overleg de voorbije zomer heeft volgens hen maar weinig zoden aan de dijk gebracht. Er is slechts “op een aantal punten tegemoetgekomen” en “de eindteksten blijven ver onder de verwachtingen.

“Er is op een jaar tijd niets veranderd. Vanaf 1 oktober zal op de Westerschelde geen enkel inkomend schip bemand worden dat groter is dan 340 meter”, klinkt het.

Veiligheid

In hun actieaanzegging aan Mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) en MDK-secretaris-generaal én commissaris bij de Permanente Commissie Nathalie Balcaen, herhalen BvL en OvL dat volgens hen de nieuwe regeling “haaks staat op de huidige schaalvergroting in het Scheldegebied, de toename van de tijdgebonden vaart naar Antwerpen én de dalende kwaliteit van de scheepsbemanningen.”

Nog volgens beide bonden is de nieuwe regeling opgedrongen door de Rotterdamse rederskringen. “Vlaanderen staat erbij en kijkt ernaar”, luidt het verder. De Nederlandse loodsen zouden wel tegen de versoepeling zijn, maar als zelfstandigen niet deelnemen aan de geplande actie.

Machteld Claerhout van het kabinet van minister Peeters laat weten “het schrijven in goede orde ontvangen te hebben.”

“De onderhandelingen zijn volop lopende, in het belang daarvan geven we geen verder commentaar”, aldus Claerhout.

In Nederland is de ‘Loodsplicht Nieuws Stijl’ al overal van kracht, behalve in het Scheldegebied.

Grote gevolgen

“Ik ben verrast”, reageert een rederij anoniem. “Als je de schepen boven de 340 meter niet meer naar Antwerpen laat varen, tref je alle rederijen. Want dan zet je de grootste containerschepen gewoon buiten spel.”

Een andere speler in de maritieme keten hoopt nog dat de actie wordt afgeblazen voor verder overleg. “De Loodsplicht Nieuwe Stijl is een complexe materie waar tal van aanpassingen zijn voorgesteld. Soms versoepelingen, maar soms ook verstrengingen. Hopelijk kan er alsnog op basis van feiten worden onderhandeld. Maar onderhandelen is niet evident als niet alle partijen willen bewegen.”

Een ervaren loods noemt de geplande Loodsplicht Nieuwe Stijl alvast “een regelrechte provocatie. Hoe meer schepen beloodst worden, hoe veiliger de scheepvaart. En ja, deze actie zal grote gevolgen hebben. Schepen zullen onvermijdelijk meteen afgeleid worden.”